Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

OK-nyt: Kokke og skibsass. Esvagt - hovmestre Maersk

Via login på "Medlemsside" kan medlemmer af Metal Maritime nu læs ...

Tema om mænd på barsel i Metal Magasinet

Metal Magasinet sætter i sin nyeste udgave fokus på mænd på barse ...

Bredt politisk flertal bag piratindsats i Guineabugten

CO-Søfart - 26. maj 2021

Forsvaret oplyser, at det er fregatten Esbern Snare, der til november udsendes til Guineabugten. Esbern Snare har tidligere været i aktion i Adenbugten som her i 2011, hvor et piratmoderskib blev tilintetgjort. Foto: Søværnet

Bredt politisk flertal bag piratindsats i Guineabugten

Regeringens beslutningsforslag om at gøre en aktiv indsats for at bekæmpe pirateriet i Guineabugten er nu vedtaget i Folketinget med bred politisk opbakning.

Af Hanne Hansen

Med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet står alle partier i Folketinget bag regeringens forslag om at sende en fregat og personel til Guineabugten i fem måneder fra november.

Beslutningsforslaget, der blev fremsat af udenrigsministeren midt i april, er vedtaget som fremsat. Dermed har Folketinget givet sit samtykke til, at Danmark bidrager til piratbekæmpelsen med en fregat med tilhørende Seahawk-helikopter og en maritim indsatsstyrke, stabs- eller forbindelsesofficer samt indsættelse af en danske cyberkapacitet. Samlet vil bidraget omfatte ca. 195 personer.

Beslutningsforslag er uden høring

Modsat lovforslag, er beslutningsforslag ikke omfattet af en høring, medmindre Folketinget under førstebehandlingen beslutter, at det skal sendes i høring. Samtidig skal beslutningsforslag blot gennem 2 behandlinger i Folketinget før afstemning modsat lovforslag, der som udgangspunkt skal gennem 3 Folketingsbehandlinger.

Beslutningsforslaget blev 1. behandlet i forrige uge, hvor en længere debat udspillede sig i Folketingssalen. Her gav Eva Flyvholm fra Enhedslisten i flere omgange klart udtryk for partiets modstand mod forslaget. Blandt hendes argumenter for modstanden var bl.a. at ingen dansk-flagede skibe hidtil var blevet angrebet - kun dansk opererede skibe under udenlandsk flag. Hun klandrede regeringen for kun at “gå Mærsks ærinde” og videre fremførte hun det argument, at rederne jo nemt kunne eliminere faren for pirat-angreb ved ganske enkelt ikke at besejle området. Et argument, som hun havde hørt fra en kaptajn - refererede hun.

Hård medfart til Enhedslisten

Eva Flyvholms påstande og indlæg fik hård medfart af bl.a. Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti. For sidstnævnte parti blev debatten varetaget af Søren Espersen, der bl.a. sagde:
"… jeg hæftede mig ved noget, som Enhedslistens ordfører sagde, og det var noget med, at de der Mærsk-skibe jo bare kan lade være med at besejle Guinea-bugten. Jeg mener, det var sådan noget lignende. Hvorfor skulle de det? De må da selv om, hvor de sejler. Altså, går Enhedslisten ikke længere ind for, at vi har internationalt farvand, hvor alle mennesker og alle skibe kan sejle uden at skulle trues på alle måder? Så bare lige et svar på det: Hvorfor i alverdens riger og lande skulle Mærsk lade være med at besejle Guinea-bugten?"

Fra SF kaldte ordfører Karsten Hønge Enhedslistens indstilling og argumenter som værende “enøjet”.

Flere ordførere henviste til, at Danmark som verdens 5. største søfartsnation har et ansvar for at opretholde den frie handel og sejlads og at sømilitær tilstedeværelse er et effektivt værktøj til at bekæmpe pirateriet, hvilket er bevist i Adenbugten. 

Alt i alt besejles Guineabugten dagligt af 30-40 danskopererede skibe.

2. behandling og vedtagelse på under et minut

Efter 1. behandlingen overgik beslutningsforslaget til udvalgsbehandling, der allerede i sidste uge var klar med sin betænkning, der er ultrakort. Den afsluttende 2. behandling og vedtagelse af forslaget tog mindre end ét minut i Folketinget i går.