Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Europæisk Transportarbejder Forbund kongressen skudt i gang

CO-Søfart - 24. maj 2017

Her til formiddag er ETF Congress 2017 indledt med en række taler. Fra CO-Søfart og Metal Maritime deltager sekretariatschef John Ibsen og faglig konsulent Christian H. Petersen i forsamlingen af 500 delegerede. Foto: ETF

Europæisk Transportarbejder Forbund kongressen skudt i gang

Fra CO-Søfart og Metal Maritime deltager sekretariatschef John Ibsen og faglig konsulent Christian H. Petersen i ETF Congress 2017, der afholdes i Barcelona.

Af John Ibsen, sekretariatschef CO-Søfart og Metal Maritime

Opdateret 25. maj kl. 11.30<br>

Efter de sædvanlige velkomster og vedtagelse af agenda og stemmetællere, åbnede kongressen med en række talere udefra.

Viceborgmesteren Pisarello bød velkommen til Barcelona (borgmesteren var på barsel), og fortalte, at hun er stolt af, at ETF har valgt byen som vært for kongressen. Hun er stolt af de ting ETF står for, og kan kun nikke genkendende til eksistensen af de problemstillinger, som er sat på dagsordenen.

Også generalsekretæren for ETUC Visentini (Det europæiske LO) gav sit besyv med. Han påpegede, at manglende investeringer fra både erhvervslivet og myndighederne, det øgede pres på fagforeningerne og begrænsninger i lønstigninger generelt, har sendt Europa ud i større krise en nogen sinde.

Argumentationen fra ETUC er, at flere investeringer vil skabe jobs og højere lønninger vil skabe øget forbrug, hvilket vil føre til øget vækst i Europa generelt.

Vejpakke fra EU til november 

Formiddagens program afsluttedes af EU´s Transportkommissær Violeta Buic, som kunne berette, at man nu efter behandlingen af 16.000 forslag og to års forhandlinger med de sociale parter, vil introducere en ny vejpakke til november.

Pakken betyder, at køretøjer under 4.5 ton skal følge specielle regler, og hun konstaterede, at hvis man vil konkurrere på det europæiske marked, så må man følge de europæiske regler.

Landevejstransporten vil få et level playingfield, man vil sætte en stopper for postkassefirmaer, øge fokus på hviletid, og indføre tvungne hjemmeperioder for chauffører i egne lande.

Behov for "level playing field" også indenfor søfart

Hun anerkendte problemerne indenfor søfart, og at de europæiske søfarende også skal have et level playing field, noget som man er i dialog om med ITF/ITF.

Generelt konstaterede EU, at demografien er et problem i transportsektoren, og hun vil arbejde med regler, som skal gøre sektoren mere attraktiv for de unge.

Hun afsluttede med et hip til et spørgsmål fra en lidt ophidset delegeret, som ønskede mere fokus på kvinders rettigheder, og sagde at hun var da enig, men hun ville nødig være kvinde udenfor EU, og at et stærkt økonomisk EU, er en forudsætning for at opretholde og udbygge vores sociale rettigheder og velfærd.

 

Opsummerende referat af eftermiddagens program 24. maj

Opdateret 25. maj kl. 11.30

Efter et indlæg af en komiker, som skulle forsøge at samle de delegerede ind til tiden ved at være sjov, kunne vi så gå i gang 45 minutter forsinket – hvilket faktisk erfaringsmæssigt er meget hurtigt ved disse arrangementer.

Herefter præsenterede områderne en rapport over, hvad man har opnået og arbejdet med siden sidste kongres, gerne efterfulgt af en national fagforening, som fortalte, hvordan de er blevet støttet af ETF, og dermed har besejret nogle af deres store udfordringer.

Fair Transport kampagne succes  - set med svenske øjne

Pudsigt nok fulgte svenskerne op på beskrivelsen af ”Fair Transport” kampagnen, som vi jo alle ved gik i vasken på grund af, at de fleste andre lande i Europa ikke opnåede deres mål (i nogle tilfælde fik man ikke engang opnået 5 pct. af de krævede underskrifter. Sverige var dog blandt de absolutte top-lande i underskriftindsamlingen. Sammen med Danmark, Belgien og Finland nåede Sverige langt over 100 pct. af de krævede antal underskrifter. Lige lidt nyttede det dog, da store nationer som Frankrig, Italien og Polen end ikke nærmede sig 5 pct.

Sverige vurderede i sit oplæg kampagnen til at være en kæmpe succes.

I det hele talte illustrerede gennemgangen de forskellige tilgangsvinkler, som de respektive nationale fagforeninger naturligvis har.

Et af det store skel mellem opfattelserne er værdien af at indgå i en social dialog med politikere og arbejdsgivere, som blandt andet 3F på fiskeriområdet advokerede for, mens mange andre gik på talerstolen og krævede mere videregående kampskridt.

Efterfølgende var der en debat imellem forskellige eksperter, omkring EU´s vilje til faktisk at bekæmpe social dumping og sikre arbejdstagernes rettigheder, ud fra både et politisk og lovgivningsmæssigt perspektiv.

Valg af ny formand - tre kandidater

Der er p.t. tre kandidater til formandsposten i ETF, som er blevet ledigt efter mange år, og salen er p.t. tom, da de fleste har travlt med at lave aftaler om, hvordan de sikrer deres kandidat stemmer.

I Nordisk Transport Arbejderforbund har man valgt at lægge sine lodder på Jan Villadsen fra 3F.

Ud over Jan Villadsen, stiller formanden for den bulgarske fagforening Ekatarina Yordanova og formand for havnearbejderne i Antwerpen, Frank Moreels, op.

Det skulle dog dagen efter vise sig, at valgforløbet indeholdt en overraskelse... Læs mere i John Ibsens ref. af EFT Congress 25. maj

 

Følg ETF Congress 2017:

 

På Twitter - #ETF2017

På web - www.ETF-2017Congress.org