Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Serviceforbundet tilfreds med indgået aftale med Canal Tours

CO-Søfart - 21. august 2018

Guider ansat hos Canal Tours hos Strömma er nu omfattet af samme overenskomst med ServiceForbundet som bådførerne. Foto: PR-foto Strömma

Serviceforbundet tilfreds med indgået aftale med Canal Tours

Guider på havnerundfarten i København er nu omfattet af samme overenskomst med ServiceForbundet som bådførerne, mens HK har opnået overenskomst for billetsælgere og administrativt personale.

Af Hanne Hansen

-Der er sammen med HK nået en totalløsning med arbejdsgiveren for såvel guider som billetsælgere og administrativt personale hos både Canal Tours og sightseeingbusserne i København, siger næstformand i ServiceForbundet, Kim Vormsby og tilføjer:
- Dermed trækker vi også alle konfliktvarsler mod arbejdsgiveren, Strömma, tilbage.

Informationsmøde onsdag aften

HK og ServiceForbundet har indkaldt ansatte hos Strömma til informationsmøde i morgen aften, onsdag 22. august, om indholdet i de indgåede aftaler.

Den faglige konflikt hos Strömma, der driver både Canal Tours og Sightseeing-busserne i København, spidsede til i sidste uge, hvor HK efter et sammenbrud i forhandlingerne afgav 2. konfliktvarsel. HK havde da siden februar forhandlet med Stömma.
Varslet blev fulgt op af varsler om sympatikonflikt fra både ServiceForbundet, Dansk Metal og 3F.

Med indgåelsen af overenskomster med hhv. HK og ServiceForbundet slipper Strömma for en lammende konflikt fra på torsdag - midt i det, der fortsat er højsæson for turistattraktionerne.

-Både Strömma og Dansk Industri lagde sig i de sidste dage op mod en truende konflikt virkelig i selen for at det skulle lykkes at nå et resultat. Det er der slet ingen tvivl om. Og resultatet viser jo, at vi blev imødekommet på alle punkter, siger Kim Vormsby.


Bådfører og guider "i samme båd"

Mens HK har opnået overenskomster for billetsælgere og administrativt personale er guiderne på Canal Tours nu omfattet af samme overenskomst som bådførerne.

-Forarbejdet er gjort af HK. Fra arbejdsgiverens side var der imidlertid et ønske om at guiderne blev omfattet af vores overenskomst for bådførerne, da deres arbejdsforhold er identiske. Bådføreren og guiden er også i det daglige helt afhængige af hinanden, uddyber Kim Vormsby.

Guiderne kan med overenskomstaftalen blandt andet se frem til lønstigning, en 6. ferieuge samt en pensionsaftale. Aftalerne er indgået med tilbagevirkende kraft, så diverse reguleringer har effekt fra 1. juni.

-Der er dog en lille ændring for guiderne sammenlignet med bådførerne. Guider får i deres første sæson ikke en arbejdsmarkedspension men plus 5 kr. i timen. Ved ansættelse i sæson to, vil de blive omfattet af pensionsaftalen, siger Kim Vormsby og uddyber:
-En del af guiderne er udenlandske studerende, som måske kun er beskæftiget nogle få måneder, hvorefter de rejser hjem. For dem giver det ingen mening at have en arbejdsmarkedspension på nogle få hundrede kroner stående i en dansk pensionskasse.

ServiceForbundet er medlem af CO-Søfart, hvor Kim Vormsby også er medlem af bestyrelsen.