Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Coronatest og certifikat et skridt mod lettelse af besætningsskift

Efter flere ugers pres fra Danske Rederier, Maskinmestrenes Foren ...

Særaftale med Scandlines forlænget til 19. juni

Den oprindelige særaftale med Scandlins for skibsassistenter er f ...

Sikkerhed i Guineabugten: -Tid til handling

CO-Søfart - 05. februar 2020

Guineabugten er ramt af eskalerende pirateri og angreb på både søfarende og skibe. Kortudsnittet viser indrapporterede hændelser til International Maritime Bureau i 2019 for Guineabugten, Vestafrika. Illustration: Screendump fra IMB

Sikkerhed i Guineabugten: -Tid til handling

CO-Søfart støtter Danske Rederiers ønske om international handling for at øge sikkerheden for søfarende og skibe i Guineabugten, Vestafrika.

Af Hanne Hansen

“Vi er fra CO-Søfart helt enige i Danske Rederiers betragtninger og opfordringer til politikerne i Danmark og EU. Der må sættes ekstraordinært ind for at dæmme op for den eskalering, der er i både antallet af væbnede overfald og voldsomheden i angrebene på søfarende og skibe i Guineabugten,” siger CO-Søfarts formand, Ole Philipsen.

Danske Rederier har i dag i en pressemeddelelse præcist beskrevet situationen for skibsfarten i området, hvor Guineabugten var ramme om 121 kidnapninger i 2019. Danske Rederier opfordrer til, at sikringsniveauet hæves.

I pressemeddelelsen siger Danske Rederiers direktør Anne H. Steffensen bl.a.
“Rederierne gør alt, hvad de kan, for at sikre deres besætninger og skibe. Men situationen har et niveau nu, hvor der skal handling til dels fra landene i regionen, men også fra det internationale samfund. Derfor beder vi om hjælp fra myndighederne herhjemme og EU til at bremse den stærkt bekymrende udvikling. En EU-ledet mission med deltagelse af Danmark kan være en af løsninger.”

Handling nødvendig

Fra CO-Søfart uddyber formand Ole Philipsen:
“Det danske forsvar har vist sin effektivitet i piratbekæmpelse ud for Somalia. Der er i Guineabugten brug for en indsats af lignende karakter. At fortsætte som nu - uden aktion - er ikke en mulighed.”
“Vi ved fra tidligere orienteringer, at de enkelte rederier gør en stor indsats for at beskytte besætninger og skibe. Senest har Maersk Supply Service i al fortrolighed orienteret os om situationen og deres specifikke tiltag. Men problemet er blevet så stort, at hvert enkelt rederi ikke alene kan sikre sig.”

Opfordringen fra Danske Rederier lyder på tiltag, der sigter både kort- og langsigtet. På den lange bane er en international indsats med kapacitetsopbygning og uddannelse i regionen et af ønskerne.

Direktør Anne H. Steffensen uddyber i pressemeddelelsen de frygtede konsekvenser:
-Vi risikerer, at et dansk skib bliver angrebet, og hvis de respektive lande ikke kan løfte sikkerhedsopgaven, må det internationale samfund træde til nu. Vi kan ikke acceptere, at situationen i Guineabugten er blevet en normaltilstand,” siger hun.

 

Se hele pressemeddelelsen fra Danske Rederier - Klik her