Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Sømandscentre på vågeblus

CO-Søfart - 24. marts 2020

En låst dør og en seddel med besked om, at centeret er lukket for at begrænse smitten med coronavirus som her hos Esbjerg Havne-Service, går igen hos Sømandscentre og stationer landet over. Foto: Jan Erik Kamstrup

Sømandscentre på vågeblus

Corona-nedlukning gælder også de forskellige støttepunkter for velfærdstjeneste til søfarende. Der er dog et par steder mulighed for at få byttet bøger eller købe data-kort.

Af Hanne Hansen

Velfærdstjenesterne kan ikke komme om bord, men flere sømandscentre leverer gerne service til gangvejen som f.eks. bogbytning eller salg af data-kort, så besætningsmedlemmer kan komme i forbindelse med omverdenen.

I Kalundborg strækker Sømandsmissionen endda servicen endnu videre, hvis der er behov for det.
“Vi har en smule kapital, som vi vil bruge i nødstilfælde. Vi kan levere data-kort uden beregning, hvis en besætning, der ankommer havnen, har behov for en håndsrækning,” siger Jens Seeberg, der er kontaktperson hos Kalundborg Sømandsmission.
“Hvis ikke det er nu, vi skal være storsindede, hvornår er det så?” tilføjer han retorisk.

Sømandsmissionen i Kalundborg er et af de støttepunkter, som Sea Health & Welfare gør brug af ved bl.a. bogbytning. Øvrige støttepunkter herhjemme er Seamen Aalborg, Aarhus Sømandscenter og Esbjerg Havne-Service.


Ærgerlig centerleder i Esbjerg

Hos Esbjerg Havne-Service & Sømandscenter sidder centerleder Jan Erik Kamstrup på kontoret i centerets spritnye rammer på havnen. Men døren er låst, og en seddel på den nu låste dør gør opmærksom på, at centeret er lukket for at undgå smittespredning af Coronavirus.
“Det er så ærgerligt, at ingen kan få gavn af vores fine, toptunede faciliteter, men selvfølgelig følger vi myndighedernes retningslinjer og holder lukket,” forklarer Jan Erik Kamstrup.
Men han er standby på telefon og e-mail, hvis en besætning i havnen har brug for hjælp.
“Vi har byttet bøger, hvor jeg bare leverer en kasse med bøger på kajen, og besætningen så selv henter den om bord. Vi kan også levere datakort i en kuvert og modtage betaling - på kajen. Men alle udflugter og services og hvad vi ellers supporterer skibene med er lukket ned,” fortæller Jan Erik Kamstrup.


Sprit ny bus venter på at komme i brug i Aarhus

Billedet fra Esbjerg ligner til forveksling situationen i Aarhus, hvor centerleder Paw Ankjær, besvarer opkald og passer e-mailen. Men centeret på havnen er fysisk lukket. Organiseret service som bogbytning og besøg om bord på skibene er sat ud af drift.
“Vi byttede bøger på ‘Merete Maersk’, der var i havn i sidste uge, hvor det foregik helt uden fysisk kontakt på kajen,” fortæller Paw Ankjær.
“Men services som transport af besætningsmedlemmer, der skal på shoppetur eller ind til byen, det er udelukket,” tilføjer han. Dermed er centerets helt nye bus, der er doneret af A.P. Møller Fonden og som blev hentet ved forhandleren i fredags, ikke kommet i brug endnu.


Aalborg lukket helt – også for landgang

Længere nordpå, ved Limfjorden, er Seamen Aalborg lukket helt ned. Da Aalborg Havn også har indført forbud mod besøg på havnen, er velfærdsmedarbejder Carsten Schmidt henvist til alene at kunne servicere skibe og besætninger pr. telefon og e-mail.

“Det sætter jo en alvorlig begrænsning på aktiviteterne, så der sker ikke ret meget,” fortæller Carsten Schmidt.
Skibe får i havnen ifølge Carsten Schmidt besked på, at besætningsmedlemmer skal blive om bord for at undgå spredning af Coronavirus.
“Vi efterlever reglerne fuldt ud, så der er ikke hverken besøg på centeret eller transport af besætningsmedlemmer,” uddyber Carsten Schmidt.


Sea Health & Welfare arbejder hjemme fra

Hos Sea Health & Welfare er kontoret lukket ned og alle arbejder hjemmefra. Arbejdsmiljødelen fortsætter således uberørt - blot fra den enkeltes hjemmekontor. Men serviceringen af skibe er sat på standby.
“Er der et akut behov på et skib, så finder vi ud af en løsning,” siger direktør René Andersen med henvisning til velfærdsaktiviteterne ud fra kontoret i Rødovre.
“Og vi er forberedte på, at der nu med aflysning af besætningsskift kan opstå situationer, hvor søfarende har behov for at tale med vores psykologer. Jeg har netop talt med vores beredskab, og de er til rådighed døgnet rundt,” fortæller René Andersen.


Port Said – business as usual - næsten

Velfærdskontorets station i Port Said, Ægypten, fungerer også for tiden med begrænsede aktiviteter fortæller René Andersen.
“De afpasser servicen og aktiviteterne til de lokale forhold, og hvad der aktuelt er af restriktioner. Det er også vidt forskelligt, hvilke regler de enkelte skibe opererer efter med hensyn til, om det er tilladt at have kontakt med folk fra land. Men stationen i Port Said er både bemandet og i aktivitet, så passerende skibe skal bare kontakte stationen på mail eller telefon som altid,” siger René Andersen.


Rotterdam på stand by

Sea Health & Welfares station i Rotterdam, Sømandsklubben i Brielle, er fysisk lukket ned, sådan som udstukne regler i Holland kræver. Men stationens konsulent Belinda Hoff er både ved mail og telefon, hvis der er spørgsmål og ønsker fra de søfarende på dansk-flagede skibe i havnen.

“Alle skibsbesøg er aflyst og centeret er lukket ned. I Rotterdam er det kun agenten, der fysisk må komme til skibenes gangvej, men da jeg har kontakt til samtlige agenter, så er det i nødstilfælde muligt at kontakte agenten for vores velfærdstjeneste,” fortæller Belinda Hoff, der konkret står med en pakke, der afventer aflevering til rette vedkommende via skibets agent.
“Alt er lukket ned her i Rotterdam. Det omfatter også en lang række butikker. Og mit aller bedste råd til søfarende lige nu er, at de bliver om bord af hensyn til deres egen sikkerhed,” siger Belinda Hoff


Stor betydning

Tilbage i Kalundborg bekræfter Jens Seeberg fra Kalundborg Sømandsmission, at der ude om bord på skibene nogle steder er både utryghed, usikkerhed og frustration over aflyste skift af besætninger.
“Jeg er radioamatør og følger derfor af og til med i radio-korrespondancen ude fra Atlanterhavet. Der kan jeg jo høre, hvordan f.eks. filippinske søfarende, der har fået forlænget kontrakter med både 3 og 4 måneder, er dybt frustrerede og at der er panik på hjemmefronten,” fortæller Jens Seeberg og fortsætter:
“Det understreger jo bare, hvor vigtigt det er, at vi gør, hvad vi kan for at støtte besætningerne om bord, når skibene anløber havn - også selv om vores muligheder er begrænsede. Selv den mindste hjælp har stor betydning,” siger Jens Seeberg.


Kontaktliste til velfærdstjenester og sømandscentre:


Sea Health & Welfare - se shw.dk

Velfærdsstationen/ Seamens Club i Rotterdam: rotterdam@shw.dk, tlf. +31 (0) 62 04 06 860

Velfærdsstationen i Port Said: portsaid@shw.dk, tlf. (+2) 006 3206706 / (+2) 010 02027848

Aarhus Sømandscenter: seamensclub.aarhus@mail.dk, +45 5180 5667

Esbjerg Havne-Service: ehswelf@mail.tdcadsl.dk, mobil +45 2924 4986

Kalundborg Sømandsmission: jseeberg@post3.tele.dk, mobil +45 2040 5735

Seamen Aalborg, carsten@seaman-aalborg.dk, tlf. +45 2573 9740

02 COclosed esb SC 700pxlres

Aarhus Sømandscenters nye bus, afhentet ved forhandler i fredags, er doneret af A.P. Møller Fonden. På grund af corona-nedlukning har bussen endnu ikke været i brug. Centerleder Paw Ankjær står dog standby, hvis besætninger på skibe i havnen gerne vil f.eks. bytte bøger. Foto: Paw Ankjær