Besætningen på 'STENA SCANDICA' afhjalp en kritisk situation ombord, da færgen som følge af en brand på vogndækket, mistede strømforsyningen. Foto: Stena Line
Den 29.august 2022 opstod der en kritisk situation ombord på Ro/Ro passagerfærgen 'STENA SCANDICA'. Branden udbrød ombord på vogndækket, da færgen befandt sig i svensk farvand på vej mod destinationen i Ventspils i Letland. En potentiel meget kritisk situation, for selvom besætningen fik slukket branden, så havde flammerne nået at skabe så meget skade, at færgen efterfølgende mistede strømforsyningen og derfor drev rundt ude af kontrol mod den svenske ø Fårö. Det blev derfor besluttet at evakuere en del af passagerne med helikopter.
Løsningsorienteret besætning
Mens evakueringen var i fuld gang, lykkedes det dog besætningen at genvinde kontrol over færgen, som derefter kunne sejle mod nærmeste havn i Nynäshamn. Ifølge rapporten fra Den Maritime Havarikommission skyldes branden, at der udbrød brand i en lastbil på dæk 4, som beskadigede elektriske kabler, der er afgørende for skibets drift. Kablerne var installeret over køretøjerne uden strukturel brandbeskyttelse og redundans.
"Nødprocedurerne og beslutningsstøttesystemet, der var til rådighed for besætningen, var standardiserede dokumenter, der var afhængige af, at alle nødsystemer var i funktionsdygtig stand. De dækkede ikke den oplevede situation ombord med flere systemfejl, herunder fejl på strømbackup-systemer, og hjalp ikke besætningen med at løse situationen og træffe beslutninger”, skriver Den Maritime Havarikommissionen, og det lyder videre i rapporten.
"Genoprettelsen af kontrollen beroede derfor udelukkende på besætningens færdigheder og deres evne til at anvende deres opfindsomhed under stressende omstændigheder”.
Forbedringer og ændringer
Som en konsekvens af branden ombord på 'STENA SCANDICA' har Stena Line efterfølgende foretaget forskellige ændringer og forbedringer, som skal sikre, at en lignende situation ikke opstår igen. Kablerne, der løber i loftet på vogndækket, og som tog skade ved branden, er nu blevet beskyttet med brandhæmmende materiale. Der er desuden indarbejdet forbedringer i forhold til de forskellige sikkerhedssystemer og procedure ombord.
Læs hele rapporten fra den Maritime Havarikommission