Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

FAKTA: Navigatører og overenskomster

Metal Maritime - 22. februar 2023

Arkivfoto: Niels Wilstrup

FAKTA: Navigatører og overenskomster

Metal Maritime og Dansk Metal har kun ét mål ved de kommende overenskomstforhandlinger. Det er at opnå det bedst mulige resultat for medlemmerne. Det gælder også navigatørerne ansat på Metal Maritimes overenskomster.

Af Ole Philipsen, formand Metal Maritime

Hvad er op og hvad er ned? Faktuelt er det nødvendigt at imødegå verserende påstande om Dansk Metal og Metal Maritime i forhold til de kommende overenskomstforhandlinger for navigatører.

Lederne Søfart har meldt ud, at de afholder urafstemning om konflikt mod Danske Rederier med det formål at opnå overenskomsterne for både det fhv. DRO1 og fhv. DRO2. Det er en intern beslutning truffet af Lederne Søfarts bestyrelse, som vi i Metal Maritime ikke har nogle kommentarer eller holdning til.

Vi har set det materiale, som Lederne Søfart har udsendt til deres medlemmer om konflikten, heri er der nogle faktuelle fejl, som vi gerne vil gøre opmærksom på.


Metal Maritime kender navigatørernes vilkår

Lederne Søfart fremhæver blandt andet, at Dansk Metal ikke kender til livet på søen og dermed navigatørernes arbejdsvilkår.
Det er faktuelt forkert. Metal Maritime har forhandlet overenskomster for søfarende i mere end 100 år. For officerer siden 1927. Det er ren historie.
Aktuelt nu og her er ingen maritim fagforening mere til stede ude hos medlemmerne på skibsbesøg og medsejladser end Metal Maritime – og nærkontakten omfatter også navigatørerne. Såvel junior- som seniorofficerer og skibsførere.

Lederne Søfart har tilsyneladende også glemt, at Metal Maritime fra 2013 har haft overenskomst for navigatører i DFDS A/S, fra 2015 i Fjord Line A/S og har siden 2016 haft hovedoverenskomst for navigatører i Danske Rederier. Overenskomstområdet, der i 2018 blev til DRO1.
Da Metal Maritime indgik disse OK-aftaler, var der slet ikke nogen Lederne Søfart overenskomster på området. Lederne Søfart havde end ikke rejst krav om hovedoverenskomst overfor Danske Rederier (senere DRO1).


Bedre resultater end Lederne Søfart

Siden 2013 har alle Metal Maritime-indgåede og fornyede navigatøroverenskomster haft bedre resultat end de af Lederne Søfart samtidig indgåede overenskomster i DRO2.

At påstå, at Dansk Metal grundlæggende ikke har nogen interesse i at forbedre de vilkår, navigatører på vores overenskomster er ansat på, er utilstedelig.
Hvordan man kan komme til den konklusion, er uforståeligt, da alle vore navigatøroverenskomster giver navigatører bedre vilkår, end på de af Lederne Søfart indgåede overenskomster.
Da for eksempel nugældende hovedoverenskomster for navigatører blev afsluttet, opnåede Metal Maritime i DRO1 en lønfremgang på 7,2 pct. Lederne Søfart sluttede for navigatørerne i DRO2 på 6,25 pct.


Det bedst opnåelige resultat - altid

Lederne Søfart skriver, at vi i Metal Maritime og Dansk Metal: ”… skal leve op til nogle forudbestemte rammer angående lønniveau og vilkår, fordi Dansk Metal også forhandler en række andre overenskomster, som ikke har noget med den maritime branche at gøre…” – og tilføjer, at det vil være en stor ulempe for navigatørerne.
Det er frit opfundet vrøvl. Metal Maritime forhandler altid efter at opnå det bedst mulige resultat for det enkelte medlem/medlemsgrupper. Ganske som forhåbentlig alle organisationer gør.


Erfaring og rutine

Metal Maritime har både erfaring og rutine i at forhandle officersoverenskomster, herunder også navigatøroverenskomster.
Lederne Søfart har åbenbart glemt, at vi faktisk havde en fælles hovedoverenskomst for navigatører og cateringofficerer fra 1988 til 2004. Den blev forhandlet af en fælles forhandlingsgruppe fra begge organisationer.
Så den eneste hovedoverenskomst, Lederne Søfart selv har forhandlet med DRO1, er hovedoverenskomsten i 2007, som også blev den sidste Lederne Søfart havde i DRO1.


Transportforliget har Lederne Søfart selv brugt

Lederne Søfart fremhæver, at det er et problem, at Metal Maritime kigger på Transportforligets resultat, når der skal forhandles officersoverenskomster.
Alle kigger på Transportforliget, når der skal forhandles på normallønsområdet, da det er Transportforliget, som giver retningslinjer for overenskomsternes løbetid samt væsentlige ændringer i f.eks. barselsregler og sygdom.

Transportforliget har altid været retningsgivende. Også for Lederne Søfarts medlemmer. Det fremgår af Lederne Søfarts egne tidligere Årsberetninger, kroniker og fagblade. Her blot et par eksempler fra det seneste store, overenskomst år 2020.

I Lederne Søfarts 2019-årsberetning på side 8 står:

”….De endelige overenskomstkrav formuleres først lige inden, vi skal udveksle dem med arbejdsgiverne. Vi vil her skele til, hvad der aftales på Industriforliget og senere Transportforliget, som for os er det mest toneangivende.”

Ved årsskiftet 2019-2020 skrev daværende direktør i Lederne Søfart i sin ”Nytårshilsen”, bragt i Fyns Amts Avis:

“Lederne Søfart skal forny størstedelen af vores overenskomster, processen er godt i gang, og vi venter nu spændt på, hvor transportforliget lander 1. marts 2020, da det kommer til at være retningsgivende for specielt den økonomiske side af forhandlingerne.”

Resultater der tæller

Som sagt skal vi ikke hverken blande os i Lederne Søfarts urafstemning eller forholde os til, om den ender i konflikt eller ej. Men vi kan ikke bare sidde lodret forkerte oplysninger overhørig.

For 12. år i træk har vi medlemsfremgang. Over de seneste 10 år alene er den samlede fremgang på 1.500 medlemmer til de i alt godt 3.200 aktive medlemmer, der er i dag. Det bekræfter for os, at vi er gode til at skaffe forbedringer for vores medlemmer samt sikre både job og fremtid i erhvervet.

I den seneste overenskomstperiode har vi f.eks.:

- Sikret jobmuligheder for danske søfarende inden for vind-offshore.

- Nationalt opnået aftaler på vind-offshore området, der har tiltrukket interesse fra fagforeninger globalt.

- I tæt samarbejde med Danske Rederier etableret udvidede og helt nye praktikmuligheder for ubefarne.

- Stoppet Maersk’s fejlagtige fortolkning af retten til landlov.

- Forhindret masseopsigelser i bl.a. passagerskibsfarten under Corona-nedlukningen og de efterfølgende måneder med Corona-restriktioner.


Har du spørgsmål?

Medlemmer er som altid velkomne til at tage direkte kontakt på enten mail eller telefon.
Tlf. +45 36 36 55 85
Mail: maritime@danskmetal.dk

Klik på illustrationen for at se den i større gengivelse

Transportfo klip 1200x1000pxlres