'Stavangerfjord' står som den første af Fjord Lines to LNG-skibe overfor ombygning til også at kunne sejle på marinediesel. Foto: Fjord Line
Hårdt presset af ekstreme udgifter til LNG har rederiet Fjord Line efter længere tids sondering besluttet sig for at ombygge rederiets to LNG-færger til også at kunne sejle på marinediesel (Marine Gas Oil). Ruslands invasion af Ukraine og deraf følgende ekstraordinære høje og svingende priser på LNG har presset økonomien i Fjord Line, der ikke ser andre udveje end at gennemføre en dyr ombygning af de oprindeligt innovative og grønne skibe fra hhv, 2013 og 2014.
Sejladsen på ruten Bergen - Stavanger - Hirtshals lukker i forbindelse med ombygningerne helt i perioden 9. februar til 25. maj.
‘Stavangerfjord’ tages ud af driften her i starten af januar for at gå på værft. ‘Bergensfjord’ følger efter i februar. Aftalen mellem rederi og værft er, at ‘Stavangerfjord’ er tilbage på ruten ultimo maj, mens ‘Bergensfjord’ returnerer efter ombygning medio juni. Herefter vender Fjord Line tilbage til oprindelig sejlplan på den berørte rute og er således klar til højsæsonen.
Ingen opsiges - rederiet sigter mod kurser og efteruddannelse af de søfarende
Fjord Line fastholder under ombygningsprojektet alle søfarende og vil i de kommende fem måneder bl.a. prioritere opkvalificering og efteruddannelse, ligesom rederiet benyttede lejligheden til under Corona-pandemien.
Rederiet har løbende under beslutningsprocessen holdt Metal Maritime orienteret om overvejelserne og konsekvenserne for de ansatte på Metal Maritimes overenskomster.
Ros til rederiet for at handle langsigtet
“Det er dybt beklageligt, at rederiet, der oprindeligt gik forrest i den grønne omstilling, nu straffes økonomisk for sin innovative tilgang,” siger Ole Philipsen, formand for Metal Maritime og fortsætter:
“Fjord Line skal have ros for i denne pressede situation at prioritere langsigtet ved at vælge investering i sine søfarende frem for at skride til opsigelser, der ville have været den helt kortsigtede løsning. Der er ingen tvivl om, at Fjord Line nu entydigt sigter mod at stå skarp og toptrimmet til højsæsonens start i juni.”
For den del af besætningerne, der skal med på værft, pågår pt. forhandlinger med de respektive tillidsrepræsentanter om muligheden for skift fra 2 til 3-ugers tørner.
“Jeg kan kun opfordre de berørte medlemmer i Fjord Line til at tage imod tilbuddet om kurser og efteruddannelse,” kommenterer Ole Philipsen.
Vagt hos Metal Maritime under juleferien
Medlemmer, der har spørgsmål i forbindelse med situationen i Fjord Line, er som altid velkommen til at rette henvendelse til Metal Maritime.
Kontoret er pt. lukket for juleferie, men der er etableret vagt, hvor medlemmer med akut opståede problemer kan henvende sig.
Læs mere om, hvordan du kommer i kontakt med Metal Maritime her i juleferien - Klik her