Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Høring om statsstøtte til de danske rederier

Metal Maritime - 18. marts 2024

Tænketanken Fair Maritim afholdt på Christiansborg høring om statsstøtteordninger til danske rederier. Foto: Caspar Mose

Høring om statsstøtte til de danske rederier

Nettolønninger i DIS og tonnageskat har været voldsomt debatteret den seneste tid, efter at Frigast udvalget kom med sine anbefalinger til reducering af statsstøtteordninger. Den 14. marts afholdt tænketanken Fair Maritim en høring med fokus på temaet statsstøtteordninger til danske rederier.

Af Martin van Dijk

Siden Frigast-udvalget kom med sine anbefalinger den 19. februar, har diskussionen om nettolønninger i søfartserhvervet været mere ophedet end længe, hvilket der også kan læses mere om i den nyeste udgave af fagbladet CO-Søfart.

Netop nettolønnen i DIS og rederiernes skattefordel i form af tonnageskat var på programmet, da tænketanken Fair Maritim afholdt høring med efterfølgende debat på Christiansborg, og Metal Maritime var med.  

Nettoløn og tonnageskat

Fra tænketanken Fair Maritim, der arbejder for en vidensbaseret debat inden for 'det blå Danmark' holdt henholdsvis Henrik Berlau og Niels Tolstrup oplæg om DIS-nettoløn og tonnageskat. Oplægget om DIS fokuserede på DIS-lovens §10, som omhandler kollektive overenskomster for ansatte på skibe registreret i DIS.

Indlægget om tonnageskat var blandt andet en kritik af kommunikationen om, hvordan tonnageskat fungerer i virkeligheden. I følge oplægsholderne italesætter rederierne tonnageskatten som en minimumsskat, mens det i realiteten er en maksimum skat, da rederierne aldrig betaler mere end det tonnageskat-procenten udgør, og i mange tilfælde mindre. Det skyldes, at de kan trække eventuelle tab fra i det samlede regnskab.

Paneldebat

Foruden de to oplæg var der to paneldebatter med fokus på henholdsvis nettolønninger og tonnageskat. Med i panelerne var de respektive oplægsholdere plus en politisk repræsentant fra henholdsvis Enhedslisten og SF. Under paneldebatterne kunne deltagerne i salen stille spørgsmål til panelet, og det skabte en livlig debat.

Eksterne oplæg

Af eksterne oplægsholdere var der indlæg om lobbyisme og erhvervspersoners netværk og indflydelse. Der var desuden et oplæg om OECD’s vurdering af effekten af statsstøtteordninger, når det kommer til EU-borgeres beskæftigelse på EU flagede skibe og Europarådets socialkomites kritik af DIS-lovens §10.