Fartøjer indchartret på Femern-byggeriet ved Rødbyhavn er en del af danske arbejdsmarked. 3F Sømændene og Metal Maritime har nu rejst krav om overenskomst for de ansatte på fartøjerne. Foto: PR Femern A/S
I tæt samarbejde har 3F Sømændene og Metal Maritime nu rejst krav om overenskomst på de fartøjer, som det hollandske entreprenørkonsortium Fehmarn Belt Contractors har indchartret i forbindelse med byggeriet af Femernforbindelsen.
Overenskomstkravet gælder alle søfarende personalekategorier på fartøjerne.
Arbejdsforhold flere gange i fokus
Arbejdsforholdene på Femern Bælt har flere gange været i fokus med start sidste år, hvor det hollandske konsortium først efter stor mediebevågenhed og trusler om strejke indgik overenskomster med bl.a. flere byggeforbund.
I januar i år fulgte overenskomster med bl.a. Dansk El-Forbund.
Kort efter kom byggeprojektet igen i fokus med myndighedernes aktion imod 28 russiske søfolk på to indchartrede, russiske slæbebåde. Søfolkene blev anholdt og siden udvist for ikke at have opholds- og arbejdstilladelse.
Der er siden rejst juridisk tvivl om, hvorvidt myndighederne reagerede korrekt i situationen, og byggekonsortiet har rejst sag mod den danske stat med henvisning til, at der i den givne sammenhæng er tale om international arbejdskraft.
En del af det danske arbejdsmarked
Hos 3F Sømændene og Metal Maritime er konklusionen, at maritim aktivitet på den danske kontinentalsokkel og med base i dansk havn er en del af det danske arbejdsmarked, uanset hvor fartøjet er registreret og uanset de søfarendes nationalitet.