Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Uddannelsen til skibsmaskinist opdateres til fremtiden

Uddannelsen til skibsmaskinist på MARTEC har igennem de seneste p ...

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rapport: Problematisk kultur i den danske handelsflåde

Metal Maritime - 06. oktober 2023

Undersøgelsen viste en problematisk kultur med mobning og chikane, hvor der tilmed meldes om tre tilfælde af voldtægt eller voldtægtsforsøg. Foto: Colourbox

Rapport: Problematisk kultur i den danske handelsflåde

Den ventede undersøgelse af chikane og mobning på danskflagede skibe peger på en problematisk kultur med mobning og chikane i den danske handelsflåde. En kultur der skal ryddes op i, og derfor vil de overenskomstbærende parter samme med Søfartsstyrelsen og Danske Rederier indgå drøftelser om fremtidige tiltag.

Af Martin van Dijk

”Der forekommer mobning, chikane, trusler om vold og faktisk fysisk vold ombord på skibe i den danske handelsflåde. Det samlede omfang af disse tilfælde tyder på, at det ikke drejer sig om enkeltpersoner, enkeltrederier eller enkeltsegmenter, men derimod om et generelt problem i branchen”, sådan står der i den rapport, som i Erhvervsministeriet i dag, 6. oktober, har præsenteret.

Rapporten er resultatet af den undersøgelse af udbredelsen af seksuel chikane, racisme, diskrimination af religion, kulturel baggrund og seksuel orientering i hele den danske handelsflåde, som blev søsat af tidligere erhvervsminister Simon Kollerup (S) og videreført af Morten Bødskov (S), da han overtog ministerposten for et år siden i forbindelse med Folketingsvalget 2022.

”Det her er fuldstændig uacceptabelt, og jeg er ærlig talt overrasket over omfanget. Rapporten antyder endda, at der på trods af undersøgelsen stadig kan være et mørketal. Det her er et problem, som branchen er nødt til at sætte ind over for med det samme. Der skal simpelthen gøres mere, for det kan ikke passe, at man som søfarende skal frygte chikane og mobning – hverken på baggrund af ens køn eller etnicitet. Jeg har derfor bedt Søfartsstyrelsen om at gå i dialog med erhvervets parter for at finde de tiltag, der både på kort og længere sigt kan sikre et trygt arbejdsmiljø. Og derefter er vi i regeringen også meget åbne over for at kigge på initiativerne sammen,” siger erhvervsminister Morten Bødskov i en pressemeddelelse.

Dybt beklageligt

Rapporten peger blandt andet på, at der om bord på de dansk flagede skibe kan være problemer med en kultur præget af mobning og chikane på grund af blandt andet køn og kulturforskelle. Der er tilmed i tre tilfælde tale om søfarende, der melder, at de har været udsat for voldtægt eller voldtægtsforsøg.

”Det er dybt beklageligt, at søfarende på dansk flaget skibe skal opleve den slags, når de er på arbejde. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere, og vi vil sammen med de andre overenskomstbærende organisationer, Danske Rederier og Søfartsstyrelsen sætte os sammen og kigge på, hvad der skal gøres fremadrettet, så vi kan få ændret på kulturen,” siger Ole Philipsen.

Rapporten viser blandt andet også, at dem der oftest udsættes for chikane, mobning eller vold er de yngste søfarende under 31 år. Risikoen for at blive udsat for disse ting stiger yderligere, hvis man er en kvinde.

Dårlig ledelse

I to ud af tre tilfælde er det en seniorofficer eller teamleder, som har været udøver af chikanen, eller volden, og dårlig ledelse nævnes ofte som en forklaring på chikanen og volden.

”Man kunne overveje obligatoriske, certificerede kurser for seniorofficerer, hvor de skal gennemgå dansk sølov, håndtering af chikane-sager, adfærdskodeks for hvad der er god ledelse og arbejdskultur, inden de kommer ombord på et skib. Det skal også gælde udenlandske søofficerer, der skal sejle på danskflagede skibe,” siger Ole Philipsen, der også mener man med fordel kunne give Søfartsstyrelsen øgede beføjelser til at reducere eller suspendere de søfarendes sønærinsgbevis, hvis de systematisk chikanere, mobber eller er voldelige.

”Søfartsstyrelsen skal kunne reducere sønæringsbeviset, eller man kan gå skridtet videre og suspendere sønæringsbeviset eller tage det fra de søfarende, så de ikke kan arbejde til søs. Det er ligesom den amerikanske kystvagt kan gøre i tilfælde med systematisk chikane, mobning eller voldelige adfærd, men der skal selvfølgelig være en ankemulighed i tilfælde med suspendering af sørettighederne,” siger han.

 

Tilfredshed med tiltag

Metal Maritime har sammen med de øvrige involverede arbejdstagerorganisationer undervejs i processen været ude og opfordre medlemmerne til at deltage i undersøgelsen. Det har dog vist sig ikke at have haft den ønskede effekt, og ud af de cirka 17.000 medarbejdere, som har fået tilsendt undersøgelsen, er det kun 3.500, som har svaret, og det er langt fra alle af dem, der har svaret på hele undersøgelsen. Det er lig en svarprocent på knap 22, hvilket er i underkanten af de normale krav til en undersøgelses validitet.

”Det har været nødvendigt og godt med en undersøgelse, som både rederier og arbejdstagerorganisationer har bakket op om. Derfor er vi også ærgerlige over den manglende support blandt de søfarende, men det er omvendt meget positivt, at cirka en tredjedel af kvinderne i erhvervet har deltaget i undersøgelsen” siger Ole Philipsen, som også hæfter sig ved, at 24% har bemærket en høj grad af forbedring i forhold til mobning og chikane, mens 24% har bemærket en forbedring. 27% har oplevet, at dette har forbedret arbejdsmiljøet ombord i høj grad, og 25% har bemærket det i nogen grad.

Det er desuden positivt, at 82 procent af respondenterne er positive over for de tiltag og den kommunikation, der har været omkring problematikken det seneste års tid.


”Det er positivt, at der er et overordnet positivt syn på de tiltag, der er iværksat, og nu vil vi arbejde for yderligere tiltag, som kan være med til at rette op på den problematiske kultur, rapporten peger på stadig eksisterer i den danske handelsflåde,” siger Ole Philipsen.

Det viser rapporten

Antallet af tilfælde af trusler om vold, chikane og mobning er så omfattende, at det næppe kan tilskrives enkeltindivider, enkeltrederier eller specifikke segmenter i industrien.

3470 ansatte i dansk søfart har medvirket i en rundspørge, der viser, at seks procent af mænd og 26 procent af kvinderne mindst én gang inden for de seneste år har fået uønskede seksuelle kommentarer til deres krop, tøj eller livsstil.

To procent af mændene og 16 procent af kvinderne har fået uønskede berøringer med seksuelle undertoner, mens en procent af mændene og 13 procent af kvinderne har fået tilbud om en date, selv om de tidligere har sagt nej.

Der er tale om en afrapportering af et betydeligt antal tilfælde af mobning, chikane, såvel som trusler om og reel fysisk vold.

De hyppigst udsatte er den yngste aldersgruppe under 31 år, kvinderne, dem med kortest sejltid, juniorofficerer og dem fra fragtsegmentet.

En større procentdel af de kvindelige ansatte rapporterer om vold, mobning, chikane og uønsket seksuel opmærksomhed sammenlignet med mænd. Dog er der på grund af den skæve kønsfordeling langt flere mænd, der udsættes for vold, mobning og chikane end kvinder.

I cirka to ud af tre tilfælde af oplevet chikane og vold var udøveren en seniorofficer/teamleder, og i cirka 60 procent af tilfældene af mobning var udøveren en kollega, og i omkring 30% af tilfældene var det en seniorofficer.

 

Om undersøgelsen 

Initiativet til undersøgelsen blev taget af tidligere erhvervsminister Simon Kollerup (S) i kølvandet på sagen om den tidligere Mærsk kadet Hope Hicks, som blev voldtaget af en overordnet på et amerikansk flaget Mærsk skib. Sagen kom til offentlighedens kendskab i sommeren 2022, og det blev besluttet at undersøge hele den danske handelsflåde. Derfor bad Søfartsstyrelsen med opbakning fra arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne Center for Maritim Sundhed og Samfund på SDU om at lave undersøgelsen.
Undersøgelsen bestod af et spørgeskema som blev sendt ud til cirka 17.000 medarbejdere på dansk flaget skibe. Undersøgelsen var delt op i forskellige sektorer, da den både omfatter søfarende på international langfart, færgeselskaber og de helt små Ø-færger. Undersøgelsen har været forsinket ad flere omgang, blandt andet på grund af et Folketingsvalg som medførte en ny Erhvervsminister, Morten Bødskov (S), som valgte at videreføre undersøgelsen, og nu er den altså klar til at blive præsenteret for offentligheden.

Læs rapporten