Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Maritim kulturarv truet af lovforslag

CO-Søfart - 22. november 2017

Polarforsker Knud Rasmussen ekspeditionsskib, ‘Kivioq’, er bygget i Frederikssund i 1933 og erklæret bevaringsværdigt. Skibet vil - hvis regeringens lovforslag vedtages - blive udslettet i Skibsregisteret og dermed miste beskyttelsen mod utilsigtet salg til udlandet og ødelæggende ombygning. Foto: Skibsbevaringsfonden

Skibsbevaringsfonden: Kulturarv kan forsvinde med nyt lovforslag

Lovforslaget L7, som CO-Søfart i sit høringssvar har betegnet som værende “ikke gennemtænkt”, viser sig nu også at have utilsigtede konsekvenser for 50-60 bevaringsværdige fartøjer. De vil ikke længere være beskyttet imod utilsigtet salg til udlandet eller ødelæggende ombygning.

Af Hanne Hansen

Ifølge Skibsbevaringsfonden risikerer 50-60 bevaringsværdige fartøjer mellem 5 og 20 bt, der er registreret som fritidsfartøjer, at miste beskyttelsen mod utilsigtet salg til udlandet og ødelæggende ombygning. Det sker, hvis Folketinget vedtager et lovforslag om ændringer i skibsregistreringen, som det blev fremsat først i oktober. Forslaget vil afskære fonden fra at kunne kontrollere, at de særlige begrænsninger, der gælder for pant i bevaringsværdige fritidsskibe bliver overholdt, f.eks. ved yderligere pantsætning, ejerskifte og i værste fald salg til udlandet.

-Vi er meget bekymrede, siger sekretariatsleder Tom Rasmussen i Skibsbevaringsfonden. 

Fra CO-Søfart opfordrer sekretariatschef John Ibsen erhvervsministeren til at tage lovforslaget af bordet for en gennemgribende gennemarbejdning.

-Dette nye aspekt i forhold til bevaringsværdige fartøjer bekræfter, at indholdet i den her blandede landhandel af foreslåede ændringer i flere forskellige love er ugennemtænkt, sådan som vi fra CO-Søfart skrev i vores høringssvar, siger John Ibsen.

-Kvaliteten af det forarbejde, der er lavet forud for lovforslaget er under al kritik. Det er simpelthen noget rod, tilføjer han.

Mens CO-Søfarts høringssvar angår den foreslåede udvidelse af DIS-registeret for udenlandske rederiers skibe, er Skibsbevaringsfondens bekymringer rettet mod forslaget om forenkling af skibsregistrering for fritidsfartøjer.

Hørte ved et tilfælde om forslaget

Ved en fejl var Skibsbevaringsfonden ikke på høringslisten, da lovforslaget i foråret blev sendt i høring. Og ved en tilfældighed blev fonden opmærksom på forslaget i forrige uge - 4 måneder efter høringsfristens udløb og på et tidspunkt, hvor Folketinget er godt i gang med at behandle lovpakken, som regeringen ønsker vedtaget senest 1. december, så den kan træde i kraft fra årsskiftet.

I al hast har Skibsbevaringsfonden i sidste uge rettet henvendelse til erhvervsministeren og Erhvervsudvalget, der er i gang med udfærdigelse af Betænkning, inden planlagt 2. behandling i Folketinget på tirsdag i kommende uge. 

-Erhvervsudvalget i Folketinget har været meget imødekommende overfor, at vi så sent i forløbet kunne sende en henvendelse ang. lovforslaget, siger Tom Rasmussen.

-Og vi håber da, at erhvervsministeren vil give sig tid til at kigge på problemstillingen, tilføjer han.

For problemstillingen er alvorlig og konsekvenserne kan være ødelæggende for arbejdet for bevaringen af den maritime kulturarv, påpeger Skibsbevaringsfonden.

Historien vil forsvinde

Når Skibsbevaringsfonden yder rente- og afdragsfrit lån til et bevaringsværdigt fartøj, registreres det i skibsregisteret sammen med en “rådighedsindskrænkning”, hvor Skibsbevaringsfondens krav mht. til forkøbsret, og krav om høring inden ændringer af fartøj mv. formuleres.

Skibsregisteret rummer samtidig hele fartøjets historie. Byggeår, ejere gennem tiden, pantrettigheder mv.

Med den foreslåede lovændring vil de ca. 50 bevaringsværdige fartøjer, som fonden i dag har et registreret pant i, forsvinde ud af registeret, og kun registreringer op til den bebudede sletning vil kunne ses. Bevaringsværdige fritidsfartøjer under 20 bt, som fonden ikke har pant i, vil ikke efterlade sig spor i registret.

-Ja, groft sagt så slettes hele historien. Det er den ene ting. Den anden er, at en ny ejer af et pantsat skib kan stå uvidende overfor den “rådighedsindskrænkning”, der følger et lån fra os, forklarer Tom Rasmussen.

18 spørgsmål til ministeren efter CO-Søfart høringssvar

Lovforslaget, L7, er en samling af foreslåede lovændringer, som berører tre forskellige love. “Forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.v.,” lyder lovforslagets titel.

At samlingen af forslag også omfatter ændringer af skibsregistrering og herunder en udvidelse af mulighederne for DIS-registrering af udenlandsk ejede skibe fremgår ikke umiddelbart.

Netop denne del af lovforslaget har CO-Søfart, som tidligere omtalt her på hjemmesiden, indgivet et stærkt kritisk høringssvar omkring. Et høringssvar, der har ført til 18 spørgsmål til ministeren fra hhv. Enhedslisten og Socialdemokratiet.

 

Se artikel - tidligere omtale af lovforslaget her på CO-Søfarts hjemmeside:

Kritisk høringssvar fra CO-Søfart giver genlyd i Folketinget