Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Forårets og sommerens medsejladser og skibsbesøg er i gang

Kalenderen er de seneste år blevet fyldt med flere og flere skibs ...

Nødråb til ITF fra efterladt besætning ud for Skagen

CO-Søfart - 27. februar 2018

Den 19 mands besætning på tankskibet ‘Natig Aliyev’, der ligger for anker i Ålbæk Bugt, har en kvart million US dollars til gode i ubetalt løn. Illustration: Screendump fra rederiets hjemmeside

Nødråb til ITF fra efterladt besætning ud for Skagen

Uden brændstof og proviant sidder besætningen på 19 mand efterladt på et tyrkisk/russisk ejet tankskib ud for Skagen. Samlet har de en kvart million US dollars til gode i ubetalt løn.

Af Hanne Hansen

Ingen løn i fire måneder, uden brændstof og uden proviant sidder en besætning på 19 mand tilbage på det tyrkisk/russisk ejede tankskib ‘Natig Aliyev’ ud for Skagen. Skibet ankom ifølge besætningen til Ålbæk bugt for 20 dage siden, og ligger fortsat for anker.Siden da har danske myndigheder været om bord for at gøre arrest i skibet på grund af ubetalte regninger.

Please help!

Hos ITF har inspektør Morten Bach her i dag modtaget et nødråb fra besætningen.
-Vi har brug for hjælp, skriver besætningen til ITF og redegør derefter kort for besætningens problemer.

Ifølge besætningens egne opgørelser skylder rederiet mere end 250.000 US dollars i løn.
-Vi har brug for hjælp til at få vores løn og få billetter til at rejse hjem. Flere fra besætningen har allerede afsluttet deres kontrakter, står der i henvendelsen fra besætningen, der består af russere og ukrainere.

Samme reder som i 'Masalli'-sagen

Skibet ejes af tyrkiske Palmali, der har forretningsmæssige forbindelser til Rusland. Og skulle nogen blandt læserne nu synes, at rederinavnet klinger bekendt, så er det ikke uden grund.
Det er anden gang på fire måneder, ITF her i Danmark må træde til for at sikre tilgodehavende løn til søfarende i rederiet Palmali.
I oktober lå produktankeren ‘Masalli’ i Aarhus, hvor den kun med nød og næppe undgik en tilbageholdelse. Her var ITF-inspektør Morten Bach om bord for at få et løntilgodehavende på knap 134.000 US dollars udredt til besætningen.

Da vi her hos CO-Søfart omtalte Masalli-sagen 13. oktober, konstaterede vi, at rederiet ikke helt lever op til egne løfter afgivet på rederiets hjemmeside. Der reklamerer firmaet med, at internationale aftaler efterleves og at Palmali anerkender den søfarendes ret til rettidig og fuld lønudbetaling. Der er tilsyneladende et stykke vej imellem det "at anerkende ret til lønudbetaling" og så til rent faktisk at betale.

MLC sikrer besætningen løn og flybilletter

For besætningen om bord på ‘Natig Aliyev’ i Ålbæk Bugt træder Søfartsstyrelsen nu til efter indberetning fra ITF.
-Heldigvis er besætningen efter den seneste opgradering i Maritime Labour Convention sikret sit tilgodehavende gennem en forsikring, som rederen ikke kan undslå sig at tegne, siger ITF-inspektør Morten Bach.

Han har ikke selv på grund af vejrliget og kraftig sø i området ved Ålbæk Bugt endnu været om bord.
-Men jeg er i løbende kontakt med besætningen på e-mail. Og nu er der sat forskelligt i værk, så de i hvert fald sikres mad og varme ind til de kan rejse hjem, siger Morten Bach.