CO-SØFART KALENDER
FRA MEDIER
Onde rygter afføder fondsbørsmeddelse fra D/S Norden
Rederiet har udsendt en børsmeddelelse, hvor selskabets har følt det nødvendigt at gentage forventningerne til 2009. D/S Norden holder fast i sin guidance for 2009. Det sker efter medieskriverier om Nordens resultater for 2009. Der har i enkelte medier verseret forkerte forlydender om rederiets resultater i 2009 og D/S Norden vil på den baggrund oplyse, at Rederiets fortsat forventer et resultat i størrelsenordenen 120-160 mio. dollar. Rederiet offentliggør sin årsrapport den 9. marts 2010.
RB-Borsen/Business.dk 12.2,http://borsen.dk/investor/nyhed/176536/
Kraftig tilbagegang for Eitzen Bulk
Eitzen Bulk kom ud af 2009 med et nettoresultat på 10,8 mio. dollar. Nettoomsætningen landede på 396,2 mio. dollar mod 838,3 mio. dollar i 2008. Driftsresultatet blev på 20,2 mio. dollar mod 82,4 mio. dollar i 2008.
I 2010 venter Eitzen Bulk et resultat på 14-22 mio. dollar. Camillo Eitzen & Co tørlastaktiviteter er noteret på børsen i København under navnet Eitzen Bulk Shipping (EBS). Det skete 21. december sidste år. I forbindelse med noteringen ønskede hovedaktionæren - CECO - at etablere en større spredning på aktionærsammensætningen i selskabet for at sikre et større "free float" og en bedre likviditet i aktien. CECO ejer over 90 pct. af Eitzen Bulk Shipping. CECO har udpeget ABG Sundal Collier and Carnegie som deres rådgivere i processen.
Nyhedsbureauet Direkt/Borsen.dk 12.2, http://borsen.dk/transport/nyhed/176518/
Fortsat forvirringen omkring færgerute
Thy Ferries vælger nu at lukke for bookinger til ruten. Det sker efter et par dage, hvor selskabets bestyrelsesformand og direktør begge har været i medierne med hver deres udlægning af den situation rederiet befinder sig i.
Direktør Svein Olaf Olsen har i medierne udtalt sig om milliontilsagn, men bestyrelsesformand Rasmus Haugaard har i en pressemeddelelse at det efter ledelsens vurdering ikke er sandsynligt at opnå et endeligt tegningstilsagn inden udløbet af fristen som er den 28. februar. Den dag skal Thy Ferries have en aktiekapital på mindst 15 millioner kroner. Mens Svein Olaf Olsen konstaterede, at en løsning er på plads, valgte bestyrelsen altså i stedet at melde ud, at det er mere sandsynligt bliver i 2011, at der lægges fra kaj med en stor passagerfærge. Indtil da satses på en kombineret fragt- og passagerfærge af ro-pax typen. Rederiet oplyser nu på sin hjemmeside, at der i øjeblikket er lukket for bookinger til ruten Hanstholm-Kristiansand, som forventes at sejle første gang 23. april.
Nordjyske.dk 12.2, http://nordjyske.dk/thisted/forside.aspx?ctrl=10&data=144%2c3495863%2c5%2c3
Brand i skib på værft i Skagen
Søndag aften udbrød der brand på bunden af et norsk skib, som lå på Karstensens Skibsværft i Skagen. Alt disponibelt mandskab og materiel fra Beredskabscenter Skagen, samt mandskab fra Aalbæk, var to timer om at få kontrol over ilden.
Det var nogle olierester på bunden af skibet og inde under maskinen der brændte, og da det er et temmelig stort skib, så havde mandskabet fra Beredskabscenteret lidt besvær med at komme ind til den sidste brændende olierest. Ilden opstod under en reparation i maskinrummet på det norske skib Seasafety der er under renovering på skibsværftet. Til daglig fragter skibet forsyninger ud til boreplatforme. Efter de første meldinger var det usikkert, om der befandt sig personer på skibet.
Ingen mennesker var i fare ved branden.
Nordjyske.dk 12.2, http://nordjyske.dk/frederikshavn/forside.aspx?ctrl=10&data=29%2c3497021%2c5%2c3
Store containerrederier indgår samarbejde
Containergiganterne CCNI, Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, Wanhai og Zim har indgået et samarbejde på ruterne mellem Asien og den sydamerikanske østkyst, fremgår det af en pressemeddelelse fra Hanjin Shipping. Rederierne starter den fælles fragt i april.
Nyhedsbureauet Direkt/Borsen.dk 12.2, http://borsen.dk/transport/nyhed/176473/
Kina overhaler Sydkorea som verdens største skibsbygger
I 2010 har Kina overtaget Sydkoreas position som verdens største skibsbyggernation, og sidder nu på 34,9 % af det globale marked for nybyggerier. Kinesiske skibsværfter har stille og roligt overhalet de sydkoreanske skibsværfter, der ellers har domineret i en årrække. Det viser den seneste opgørelse fra research-firmaet Clarkson Research Services i London.
Både målt på nye ordrer i 2009 og nuværende ordrebøger, er Kina blevet verdens største producent af nybyggerier i værftsindustrien. Pr. 1. januar 2010 var der i alt 7.954 bestillinger på nye skibe, og Kina står for 3.144 af disse. Det svarer til en global markedsandel på 34,9 %. Sydkoreas skibsværfter har en samlet bestilling på 1.843 skibe med en samlet tonnage på 52.8 millioner. Det giver en global markedsandel på 34,6 %. Så selv om Sydkorea altså leverer klart større skibe end de kinesiske værfter, er det Kina, der har føretrøjen målt i samlet tonnage og antal skibe. Kinas førsteplads på listen over verdens skibsbygger-nationer er opnået på ganske kort tid. Tilbage i 2003 havde Kina kun 12,8 % af det samlede marked for skibsbyggerier. På 3. pladsen over skibsbyggerier kommer Japan med 15,2 % af den samlede globale tonnage. Danmark er end ikke i top ti.
Business.dk 12.2, http://www.business.dk/transport/kina-bliver-verdens-stoerste-skibsbygger
Strandede søfolk er rejst hjem uden løn
Efter måneders ufrivilligt ophold har 3 søfolk fra Ghana og Rusland forladt et strandet skib i Frederiksværk. Handelsflådens Velfærdsråd trådte til, så de 3 har nu fået flybilletter hjem, og nu skal skibet sælges, så de kan få deres løn. Pengene er endnu ikke faldet, og den tyske kaptajn er forsvundet. Tilbage er skibet og International ret påbyder at det kan sælges på form for tvangsauktion. Denne kan sikre søfolkene de 5 måneders løn, de har til gode. Det hjælper ITF med.
ITF's danske skibsinspektør Morten Bachtror tror på, at et salg kan dække søfolkenes krav på omkring 200.000 kroner. ITF roser samtidig velfærdsrådet, borgerne i Frederiksværk og de ansatte på Dansteel. Den faglige klub på Dansteel starteede en indsamling, sammen med en lokale avis og skaffede fornødenheder til skibet. Morten Bach påpeger at Søfartsstyrelsen og Udlændingeservice har flygtet fra ansvaret. De har overladt stort set hele indsatsen til politiet, ITF og privat velgørenhed, lyder det fra ITF-inspektøren. Han efterlyser samtidig klare linjer fra Søfartsstyrelsen, inden et nyt problemskib dukker op i en dansk havn.
3F 12.2, http://forsiden.3f.dk/article/20100212/NYHEDER/100219963/2140
Strejke mod Mærsk på vej i El Salvador
På onsdag bliver A.P. Møller-Mærsk ramt af en landsdækkende strejke. Det er utilfredse lastbilchauffører der vil forsøge at lamme A.P. Møller-Mærsk i protest mod arbejdsvilkårne, for de chauffører der kører containere for det danske selskab.
Fra onsdag morgen klokken 8 (Kl. 15 dansk tid) begynder strejken mod Mærsk, siger en repræsentant fra landsorganisationen FENASTRAS, der står bag strejken sammen med transportarbejderforbundet SGTITAS. Man er også utilfredse med, at Mærsk vil udskifte de lokale chauffører med udenlandske. Mærsk ligger i øjeblikket sidste hånd på nye aftaler med firmaer fra Guatemala, og det er planen at disse skal overtage 60 % af godstransporten. Og det vil yderligere at forringe chaufførernes forhold, mener organisationerne. PÅ Esplanaden har man ikke hørt om nogen konflikt, og har heller ikke kendskab til, at der skulle være nogen problemer, oplyser Michael Storgaard, som er presseansvarlig i A.P. Møller-Mærsk. Koncernen blev senest ramt af en større strejke i Mellemamerika i 2006, da utilfredse lastbilchauffører nedlagde arbejdet i Honduras.
3F 12.2, http://forsiden.3f.dk/article/20100210/NYHEDER/100219996/2140
Dansk skib uønsket i Argentina
Rederiet Thor Shipping er blevet rodet ind i en politisk krig mellem Argentina og Storbritannien. Det er den argentinske regering har nedlagt forbud mod, at fragtskibet >Thor Leader< anløber argentinsk havn. Det sker fordi argentinerne mistænker Thor-skibet for at bryde et forbud mod at fragte varer til Falklandsøerne. En kilde i Thor Shipping afviser over for den internationale shippingavis Tradewinds, at skibet var på vej til Falklandsøerne.
Sagen startede, da >Thor Leader< var i gang med at laste stål i den argentinske hovedstad Buenos Aires. Her mødte argentinske embedsmænd op og krævede, at lasten blev bragt i land igen. Det skete med henvisning til, at lasten angivelig var bestemt for Falklandsøerne. Herefter nedlagde de argentinske myndigheder forbud mod, at skibet igen lægger til i en argentinsk havn.
Thor Shipping afviser beskyldningerne og forklarer at >Thor Leader< kom fra Falklandsøerne, men skulle altså ikke retur dertil. Stålet var på vej til Middelhavet, hvilket også kan bekræftes af den argentinske stålproducent Techint, der står bag fragten.
Epn.dk 12.2, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1978563.ece
Århus Havn i økonomisk nedtur
Finanskrisen gav et gevaldigt dyk i godsomsætningen i Århus Havn i den første halvdel af 2009. Fra januar til juli var den samlede omsætning på 4,5 millioner tons, hvilket er en tilbagegang på 30 % i forhold til den samme periode året før.
I første halvår faldt containeromsætningen med 27 %. Omsætningen på bulkvarer faldt med 40 % på grund af lavere import af foderstoffer og korn til landbruget, færre kul til kraftvarmeværket på Randers havn, der har omlagt til biobrændsel, samt nedgang i import af sten og cement til byggeriet. Århus Havns nedgang i godsomsætning er lidt større end i de store europæiske havne, som udgør et slags barometer for temperaturen på verdenshandlen. Århus Havn forventer at nå en total godsomsætning på omkring 9 millioner tons i hele 2009. Det er 2,5 millioner tons mindre end budgetteret og svarer til en nedgang på 3,1 millioner tons i forhold til 2008.
Ritzau/Epn.dk 12.02, http://epn.dk/brancher/transport/article1978797.ece
Minerydning i kamp med isen
En ellers forrygende start på årets første øvelse med minerydningsfartøjerne HAVKATTEN og MAKRELEN blev stoppet af vinteren. HAVKATTEN havde ellers bortsprængt den sidste af 2 miner, som i den forløbne uge blev lokaliseret i det nordlige Kattegat og i forvejen var det lykkedes MAKRELEN at bortsprænge den første af minerne.
Ugen igennem har der været is i det nordlige Kattegat, og de lave temperaturer har været en udfordring for både udstyr og besætning. Men udstyret til minerydning er kabelstyret, og det har det ikke godt isfyldt farvand. Dertil kommer, at HAVKATTEN og MAKRELEN er bygget i glasfiber, hvilket heller ikke egner sig til sejlads i alt for megen is.
Torsdag i sidste uge måtte skibene derfor afbryde minejagten, da isskosserne ligger i et bredt bælte fra Sverige og vestover mod Danmark. HAVKATTEN kunne dog gennemføre nogle tests af et nyt minerydningssystem, inden begge de to minerydningsfartøjer satte kursen mod flådestation Frederikshavn.
SOK/Forsvaret.dk 12.2, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/nationalt/Pages/2010-02-12.aspx
3 personer meldt strandet på en isflage
Et øjenvidne havde observeret 3 mulige personer på en isflage mellem Faaborg og Bjørnø. En redningshelikopter blev omgående sendt til området, og en patruljevogn fra Fyens politi blev sendt til Faaborg. I samarbejde mellem politi og anmelder blev helikopteren dirigeret over positionen på isflagen. Samtidig blev der etableret kontakt til en beboer på Bjørnø for at sikre, at ingen personer på denne side af fjorden savnes, eller havde observeret noget.
Ingen personer savnes, og ingen af de personer der var på isen havde observeret noget. Faaborg fjord blev grundig afsøgt med helikopter, og der blev ikke fundet tegn på en ulykke.
SOK/Forsvaret.dk 12.2, http://forsvaret.dk/SOK/Nationalt/soeredning/Pages/3039-10.aspx
Tænkepause i forhandlingerne
DI og CO-industri nåede ikke i mål i weekenden. Men begge parter afviser, at der er tale om et sammenbrud. Overenskomstforhandlingerne mellem DI og CO-industri blev afbrudt sent søndag eftermiddag.
Der er ikke aftalt nye møder, men der er dog ikke tale om et egentligt sammenbrud. Det understregede de to topforhandlere, CO-industris formand Thorkild E. Jensen, og DI's administrerende direktør, Hans Skov Christensen. Weekendens forhandlinger har ikke været forgæves. Der er opnået en række delresultater, som vil kunne hives op af skuffen, når forhandlingerne fortsætter. Begge sider oplyste, at der til gengæld også er uenighed på en række områder. Næste akt foregår hos forligsmand Asbjørn Jensen, som formentlig vil indkalde parterne en af de nærmeste dage for at få en orientering. Her til morgen skal hovedorganisationerne, LO og DA, en tur i Forligsinstitutionen. Og et godt bud er, at Asbjørn Jensen vil have forhandlernes egen forklaring dagen efter. Under alle omstændigheder ventes det dog, at DI og CO-industri vil fortsætte forhandlingerne på egen hånd, altså uden direkte medvirken af forligsmanden. DI vil sideløbende fortsætte forhandlingerne med 3F om en ny transportoverenskomst.
Men Hans Skov Christensen kaldte det utænkeligt, at der skulle komme et forlig på det område før industrien. En konflikt kan i princippet træde i kraft 1. marts. Forligsmanden har dog mulighed for at udskyde den i 2 gange 14 dage.
3F.dk 14.2, http://forsiden.3f.dk/article/20100214/NYHEDER/100219940/2140/NYHEDER
Fyrede tillidsfolk afviser forlig
3F og DI har opgivet at nå til enighed i en sag om to polske arbejdere, der blev fyret, da de stillede op som tillidsrepræsentanter på fiskefabrikken Vega Salmon i Esbjerg. Dermed skal sagen afgøres i retten, og det kan blive nødvendigt med op mod fem separate sager, som involverer både Arbejdsretten, Afskedigelsesnævnet og den faglige voldgiftsret. På et organisationsmøde torsdag afviste de to fyrede i samråd med 3F et forligstilbud fra DI og deres tidligere arbejdsgiver.
Ud over erstatninger til de to fyrede vil 3F have Vega Salmon dømt for organisationsforfølgelse. Omvendt fastholder virksomheden, at ingen af de to var godkendt som tillidsrepræsentanter, og at fyringerne var led i en afskedigelsesrunde.
DI ønsker ikke at kommentere en igangværende sag.
3F.dk 12.2, http://forsiden.3f.dk/article/20100212/NYHEDER/2120325/2140
Kriseramte låner penge af fagforeningen
Konkursbølgen sætter spor i fagforeningerne, der udbetaler rekordbløb i midlertidige lån til nødstedte medlemmer. Mens sælgernes fagforening, Business Danmark, udbetalte rentefri lån for 792.000 kr. i 2008, blev det alene i de første 10 måneder af 2009 til 4,2 mio kr., det skriver Nordjyske Stiftstidende. Ganske vist er medlemmerne sikret hjælp fra Lønmodtagernes Garantifond, men her er man presset af de mange konkurser, så det i øjeblikket kan vare op til 3 måneder eller længere, inden der sker en udbetaling. Det er i denne periode, at fagforeningerne træder til med lån. Et lignende billede tegnes både af A-kassen ASE og Krifa.
DR.dk 15.2, http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/02/15/070143.htm
Fald i antallet af udlændinge der arbejder i Danmark
Den økonomiske krise har medført at de seneste års store indvandring af håndværkere og anden udenlandsk arbejdskraft i 2009 er vendt til et fald, viser den seneste opgørelse over antallet af opholdstilladelser fra Udlændingeservice, det skriver Kristeligt Dagblad. I alt fik lidt over 53.000 udlændinge lov til at opholde sig i Danmark i de første 11 måneder af 2009.
Det er et betydeligt fald i forhold til året før, hvor knap 70.000 fik opholdstilladelse i hele året.
Derimod er tallene nogenlunde stabile, når det gælder andre former for indvandring: I 2009 kom ca. 4.800 indvandrere til Danmark ved familiesammenføring eller adoption og det svarer til de seneste 5 års tal.
DR.dk 15.2, http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/15/033744.htm
DFDS News NR. 06 er udkommet.
Indhold:
>Queen< chartret til Skt. Petersborg-Helsinki
Virtuelle møder
Liscos Projekt "FOCUS" godt i gang
Chat med oss...
Store kran og lille kran
Is i Esbjerg
Tillykke til vinderen
Søkadetter på besøg
DSFS-aktien
Stillingsopslag: Sharepoint 2007-udvikler
Personalenyt: Ny chef for strategisk udvikling
BALTIC DRY INDEX
2571 (-4) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/2, http://www.dryships.com/pages/report.asp
BANKENS - SALGSKURSER
100 USD = 535,91 DKK
100 Euro = 734,40 DKK
Danske Bank, 15/2, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx
AKTIEKURSER - KØBSKURSER
APM A-aktie: 40.330 (+190)
APM B-aktie: 42.460 (+350)
D/S Norden: 220,20 (-3,50)
D/S Torm: 56 (0)
DFDS: 418 (18)
Mols-Linien: 52 (-3)
Børsen, 15/2
(Barno)
THORA LUND
