Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Sponsoreret mad fra Wrist til nødstedt besætning

CO-Søfart - 02. marts 2018

De leverede nødforsyninger af proviant her i eftermiddag om bord på ‘Natig Aliyev’ faldt et tørt sted. Ifølge ITF-inspektør Morten Bach var beholdningen om bord ikke, hvad der forstås som "sund og varieret" kost. Foto: ITF-inspektør Morten Bach

Sponsoreret mad fra Wrist til nødstedt besætning på tyrkisk/russisk tankskib

Besætningen på det tyrkisk/russisk ejede tankskib ‘Natig Aliyev’ ud for Skagen kan nu se lys forude. Sponsoreret proviant fra Wrist blev i dag bragt om bord, da ITF-inspektør Morten Bach besøgte skibet.

Af Hanne Hansen

-I det store og hele ser tingene ud til at løse sig, lyder den umiddelbare melding fra ITF-inspektør Morten Bach, mens han er på vej retur til Skagen om bord på ‘Skawlink IV' efter at have været om bord på ‘Natig Aliyev’, der ligger for anker i Aalbæk Bugt.
Her ankrede skibet op 7. februar.

Besætningen, der i alt er på 19 mand, er fra hhv. Rusland og Ukraine.
De sendte i tirsdags et nødråb på email til de danske ITF-inspektører, hvor de bad om hjælp til dels at få deres løntilgodehavende på samlet 250.000 US dollars og billetter til at rejse hjem.
Samtidig fortalte de i e-mailen, at skibet var ved at løbe tør for både brændstof og proviant og at myndighederne dagen før, i mandags, havde gjort arrest i skibet på grund af ubetalte regninger.
Læs også artiklen: Nødråb til ITF fra efterladt besætning ud for Skagen

På grund af kraftig vind og sø har det først i dag været muligt for ITF at komme om bord på skibet.

Repræsentanter fra rederiet, tyrkiske Palmali i Istanbul, var ligesom  ITF-inspektør Morten Bach, Søfartsstyrelsen og en repræsentant fra flagstaten Malta om bord her i eftermiddags.

Med om bord på ’Skawlink IV’ var også flere paller med proviant til besætningen. Alt sammen sponsoreret fra Wrist Ship Supply i Aalborg.

-Der var stor taknemlighed for provianten. Det, de havde tilbage om bord, var absolut ikke noget at skrive hjem om. Man kan ikke påstå, at de den seneste tid har fået sund og varieret kost. Det får de mulighed for nu med de friske forsyninger, som Wrist har leveret helt uden omkostninger. Det er et meget pænt træk af Wrist, siger Morten Bach.

Løntilgodehavende delvist betalt

Besætningens økonomiske udfordringer i form af manglende lønudbetalinger tegner også til at løse sig.

-Der er forskellige ting sat i gang med udbetaling af besætningens tilgodehavende løn, fortæller Morten Bach og fortsætter:
-Mens vi var om bord overværede jeg, at der indgik penge på hver enkelts bankkonto. Samtidig udredte rederiets repræsentant om bord 60.000 US dollars i kontanter. Så på den kant lysner det.

-Ud af besætningen på 19 er der syv mand om bord, hvis kontrakter er udløbet, og de vil gerne hjem. Det har rederiet lovet, at de også kommer. Men der vil lige gå nogle dage med at få det arrangeret, og det er der naturligvis forståelse for, siger Morten Bach.

Rederiet kedelig genganger

Det er anden gang inden for få måneder det tyrkiske rederi, Palmali, er aktuel herhjemme i forbindelse med manglende udbetaling af hyre til besætningen. I oktober sidste år måtte ITF komme besætningen om bord på ‘Masalli’ i Aarhus. Her manglede de samlet 134.000 US dollars. Læs artiklen fra den gang her…

I januar var det fejl og mangler, der var årsag til 16 dages tilbageholdelse af et andet tankskib fra rederiet. I alt fandt Søfartsstyrelsen 18 fejl og mangler om bord på ‘Agsu’ under en havnestatskontrol i Kalundborg. 8 af de i alt 18 fejl var så graverende, at de hver for sig var årsag til tilbageholdelse.

CO-Søfart: -Skævvridning af konkurrencen

Hos CO-Søfart er der solid opbakning til indsatsen fra ITF.
-ITF-inspektørerne gør et kæmpe arbejde. Men i bund og grund er det jo dybt bekymrende, at det er nødvendigt. Disse skibe, ejet af skruppelløse redere, der ser stort på internationale konventioner ligger jo og konkurrerer med ordentlige foretagender, der følger reglerne, siger formand Ole Philipsen og tilføjer:
-Det er en skævvridning af konkurrence, som hverken lovlydige rederier eller søfarende kan være tjent med.

Herunder Indslag fra TV2 Nord, i går aftes - torsdag 1. marts, nyhederne kl. 19.30: