Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.

Portrætserie: Baagøfærgen

Kendte for at være f...... flinke


Tag ikke fejl af, at færgen er mere end 40 år gammel. Her er moderne tider med markedsføring på Facebook og nye tiltag hilses velkommen. Og selv om det var en vikar, der sidste sommer var årsag til berømmelsen som værende ”fucking flink”, – så gælder den betegnelse såmænd alle tilknyttet færgen, forsikrer overfartslederen. 

Tekst og foto: Hanne Hansen

En rund halv time tager det at tilbagelægge turen fra Assens til Baagø. Mellem centrale aktiviteter som Havnegrillen og Assens Skibsværft har færgen sit faste tilholdssted på Assens Havn. Trafikalt snor opmarchbåsen sig fra en parkeringsplads og over vejen. Otte biler er færgens absolutte maksimum-kapacitet – og hertil 98 passagerer.

Færgen er bygget hos naboen, Assens Skibsværft, i 1976.

-Den er i rigtig god stand og kan holde i mange år endnu, fortæller overfartsleder Ove Jensen i telefonen, forud for CO-Søfarts besøg. Han står overfor ferie og er derfor bortrejst på dagen, hvor CO-Søfart besøger færgen.

Sejladsen til Baagø varetages af selskabet Assens-Bågø Færgen Aps., der løser opgaven for Assens Kommune, der ejer færgen.
-Konstruktionen er noget speciel og hænger sammen med historien bag overfarten. Men det fungerer rigtig godt, forklarer Ove Jensen, der har været på færgen i 22 år – og efter eget udsagn nærmer sig pensionsalderen.
-Så jeg stopper jo nok engang, funderer han.

Færgen er to-mandsbetjent, og i alt er fem fastansatte på overfarten. I sommerhalvåret er der yderligere tilknyttet en vikar. Ham vender vi tilbage til.
Bestyrelsen i driftsselskabet Assens-Bågø Færgen Aps. består af repræsentanter fra Bågø, fra kommunen og erhvervslivet.

-Samarbejdet fungerer rigtig godt de forskellige instanser imellem – også med beboerne på Bågø, fortæller Ove Jensen.

Omkring 20 fastboende

  • Øboerne tæller i alt omkring 20 med fast adresse på øen. To store landbrug med svineavl er storkunder på overfarten med forsyninger den ene vej, og leverance af slagtesvin og afgrøder den anden vej.

-Ja, jeg plejer at sige, at vi transporterer flere svin end mennesker, bemærker Ove Jensen.

-Færgens kapacitet passer fint. Man kan jo altid ønske sig en ny færge, men det vil være en investering, der vil være svær at finde økonomi til. Vi satser på at holde skroget i tip-top stand, fortæller han.

De oprindelige Gardner-diesel hovedmotorer er udskiftet med større SISU-motorer. Og en nyindkøbt reservemotor skal sikre, at færgen ikke får driftsstop.

På passagerer-siden er sommerhalvåret færgens højsæson. Fastliggere på campingpladsen, teltliggere, sommerhusbeboere og endags-turister valfarter til Bågø.

-I sommersæsonen og i weekenderne kan færgekapaciteten være lige i det mindste, men så har vi mulighed for at sætte en ekstra tur ind. Målet er hele tiden at servicere kunderne bedst muligt, siger Ove Jensen. 

En god arbejdsplads

CO-Søfart afprøver dagen efter samtalen med overfartslederen færgens service. Og der mangler ikke noget, kan vi konstatere.

Om bord tager skipper Flemming Schultz og bedstemand Niels Mogensen imod.
Solskin har de også sørget for viser det sig, da vi passerer molehovederne i Assens og sejler mod Bågø.
Flemming Schultz er ”ny” – med kun to år på færgen. Efter 27 år i fiskerikontrollen trængte han til luftforandring.
-Jeg kedede mig, bemærker han.

På ’Baagø-færgen’ er der al den afveksling, han kan ønske sig.
Passagerer, sejlads frem og tilbage, daglig kontakt med beboerne på Bågø, masser af snak med kunderne og et dejligt arbejdsklima.

Bedstemand Niels Mogensen tilføjer:
-Vi har det frit. Bare vi passer, det vi skal, så er der ingen, der blander sig i noget. Det er en rigtig god arbejdsplads.
Niels Mogensen har 24 år bag sig på overfarten.

Vagtplanerne er klar et år frem, og i hovedtræk har de vagt en uge og derefter en eller to uger fri, alt efter årstid, tørner og aftaler.
Under vagten er de på tilkald om natten. I løbet af et kvarter, skal færgen kunne være sejlklar.

Arbejdsdagen er delt i to med et par timer fri midt på dagen. Første afgang om morgenen på hverdage er 06.30 fra Assens, hvor sejladserne afsluttes ved 18-tiden.

Organisatorisk er skibsførerne på overenskomst med Søfartens Ledere, mens bedstemændene er dækket af 3F Sømændene-overenskomster. Aftaler, der bunder i overfartens historik, men som alle er godt tilfredse med.
-Jo, det er som vi gerne vil, lyder det enslydende fra både Flemming Schultz og Niels Mogensen.

Vi nærmer os Baagø og de fire biler og få passagerer triller i land. Dagens post til øen afleveres, og daglige fornødenheder til øboerne trilles i land på trækvognen. 

Værs'go - vognbane fire

En enkelt bil venter på at komme med til Assens.

-Værs'go. Benyt bane fire, lyder opfordringen til bilisten fra Niels Mogensen, der med armen peger i retning af den smalle broklap og færgens enlige vognbane.

Humoren er en del af jargonen om bord. Også besætningsmedlemmerne imellem.
-Det er da en dårlig dag, hvis ikke vi har generet hinanden, smiler Flemming Schultz.
Humoren slår også igennem på færgens Facebook-side, som overfartsleder Ove Jensen tog initiativ til at oprette for et par år siden.

I et opslag op til jul stiller besætningen sig for eksempel velvilligt til rådighed, hvis nogen har brug for at få julesmåkagerne prøvesmagt.

-Facebook er en billig måde at reklamere på. Og det er et godt redskab til hurtigt at få en information ud om evt. ændringer i sejladsen, fortæller Ove Jensen.
Han indskyder, at nye tiltag i det hele taget er velkommen.

-Begrebet "vi plejer" eksisterer ikke hos os. Har nogen en ide, så afprøver vi det. Dur det ikke, kan vi jo altid lave det om igen, forklarer han.
Tiltaget på Facebook er blandt dem, der har bevist sit værd.

Ingen af færgens egne opslag kan dog måle sig med den udbredelse, som en passager opnåede på sin historie om 'Baagø-færgen' sidste sommer. Et opslag, der har gjort både færgen, servicen og overfartens sommervikar ”Peter” berømt.

Passageren Christian Marcussen fortalte på Facebook sidste år i juli om sit møde med ”Peter” og færgens service.

Færgen blev holdt tilbage, så passageren med diverse habengut nåede at komme med. Ikke nok med det. Passagerens bekymring for en p-bøde, som følge af en meget alternativ parkering, imødekom færgens besætning også ved at flytte bilen, da færgen var retur i Assens. Og da passageren dagen efter hentede bilnøglen på færgen, fik han også den ost med, som han havde glemt i bilen.
Passagerens konklusion var kort og godt, at vikaren ”Peter” er ”fucking flink.”

Det opslag har fået 14.000 opadvendte tommelfingre og over 1.000 delinger.

(Christian Marcussens Facebook-opslag indsat her nederst på siden).

-Jamen, sådan er vi her på 'Baagø-færgen', erklærer Flemming Schultz og Nils Mogensen med én mund.
-Vi venter selvfølgelig et par minutter, hvis nogen ringer og siger, de er forsinkede. Og er vi på vej fra Bågø, og der er nogen, der skal nå en bus, så kan vi godt sætte farten lidt op, uddyber Flemming Schultz.
Overfartsleder Ove Jensen stiller sommerens kunder i udsigt, at den berømte vikar vender tilbage i år.

-Og er Peter ikke om bord, så kan alle regne med, at servicen er lige så fin, som den i det berømte opslag på Facebook, lover Ove Jensen.

Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 2 2017
publiceret 28. april 2017

--------

Herunder det i artiklen omtalte opslag på Facebook af Christian Marcussen.

Her er Peter. Han er sommerafløser på færgen Assens-Bågø, som jeg i går meget gerne skulle med kl. 15. Grundet en...

Opslået af Christian Marcussen på 28. juli 2016



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

OK-forhandlinger i gang igen efter feriepause

I dag onsdag fortsætter Metal Maritime OK-forhandlingerne for off ...

Skibsbesøg: DFDS fragtskibe i Gøteborg

Rejsesekretær Barno Jensen er mandag-onsdag i næste uge i Gøtebor ...
bottom banner1