Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.

Portrætserie: 'Sejerøfærgen'

Uhøjtideligt teamarbejde

En times sejlads ud for Havnsø i Nordsjælland ligger Sejerø. 370 indbyggere på øen er helt afhængige af færgen, og gæsterne i øens 300 sommerhuse er gode kunder. Om bord sørger driftsbesætningen på fire mand for, at øen serviceres på bedst mulige måde.

Tekst og foto: Hanne Hansen

Chefskipper Jens Raunsbæk.

Alt til og fra Sejerø fragtes om bord på ’Sejerøfærgen’, hvor vogndækket under spidsbelastning er fyldt op – inklusiv hængedækket.
Til andre tider er der god plads til køretøjerne. 36 personbiler, er der plads til.
Med alt optaget, skal der løbes stærkt under lastning og losning for at kunne afgå til tiden. Det lykkes nu som hovedregel.
Hver mand har sine faste opgaver, og der koordineres løbende, når besætningen som et team får ankomst, losning, lastning og afgang afviklet i lyntempo.
-Vi har et meget uhøjtideligt teamarbejde, hvor der ikke ses skarpt på fagskel, forklarer chefskipper Jens Raunsbæk.
Bilister med skræk for hængedæk kan være en udfordring for tidsfaktoren. Pædagogisk og imødekommende vejledning får som regel selv de mest skræmte op på rampen og op under dækket.
Et hurtigt kig på booking­listen sammenholdt med det visuelle indtryk af bilkøen på land afgør, om hængedækket kommer i brug eller ej.

Bookingsystem med betaling ønskes
Men bookingsystemet er kædens svage led. Kunderne glemmer at afbestille, hvis de ikke vil gøre brug af den bestilte plads.
-Der sker desværre ofte det, at vi er booket helt op, har afvist kunder, og når vi så er klar til afgang, så er der en halv snes stykker, der ikke er dukket op, fortæller chefskipper Jens Raunsbæk.
Bookingen tager kontoret på Sejerø sig af. Her sidder Ann Pedersen på kontoret og tager telefonisk imod reservationerne.
-Problemet er, at kunderne først skal betale, når de er kommet om bord. Med et online-bookingsystem, hvor kunden betalte ved bookingen, ville motivationen til at give besked om afbestilling være større, argumenterer Jens Raunsbæk. De ikke udnyttede bookinger ærgrer ham.
-Det er så ærgerligt at have afvist kunder, når det så viser sig, der kunne have været plads, uddyber  han og tilføjer:
-Det er ikke god service for kunderne og det koster da også i indtægter.
På en fuldt booket afgang var der for nylig otte, der ikke dukkede op. Fem private og tre erhvervskunder.
De blev hver især en del forundrede, da de blev ringet op af chefskipperen, der gerne ville høre, hvor de blev af. Det havde de ikke regnet med.
Ingen i Kalundborg Kommune er uvidende om, at et onlinebookingsystem står højt på ønskesedlen om bord.
-Jeg indrømmer, at jeg bruger hver en lejlighed til at nævne det, smiler Jens Raunsbæk.
’Sejerøfærgen’ udgør sammen med ’Nekseløfærgen’ færgerne i Sejerøbugtens Færgeselskab, som ejes og drives af Kalundborg Kommune.
De to færger har fælles administration, men er ellers to selvstændige enheder med hver sin besætning. Samlet er 28 ansat i færgeselskabet.

Færgen ligger over på Sejerø
Som overfartsleder har Jens Raunsbæk ansvaret for driften af begge færger.
-Groft sagt varetager jeg alt det maritimt relaterede, forklarer han.
Besætningen tilknyttet ’Sejerøfærgen’ udgør i alt 14, inklusiv afløsere.
Jens Raunsbæk er primært på kontoret og sejler kun som afløser. Færgen ligger over på Sejerø, hvor det dog er de færreste af besætningsmedlemmerne, der har bopæl. Derfor er lukaf’erne om bord hyppigt i brug til overnatning.
Da Jens Raunsbæk i 1991 fik job på overfarten valgte han at flytte til øen med familien. Og der har han boet lige siden. Børnene har dog som langt de fleste unge på Sejerø valgt at fraflytte øen.
Befolkningstallet på øen er da også for nedadgående. Et minus på 50 er det blevet til i de snart 25 år, han har boet der.
Et stort landbrug med 130 malkekøer og opdræt på øen giver omsætning på færgen. Arla henter tre gange om ugen mælken på øen i tankvogne.
Til gengæld kan det mærkes, at øens store hønsefarm med 37.000 høns lukkede for to år siden.
Hønsefarmen var en fast og stor kunde med foder den ene vej og æg den anden.
Øen har egen skole, hvor 30 børn er fordelt i klassetrinene fra 0. – 7. Eget plejehjem har øen også. Danmarks smukkest beliggende med udsigt over hav og havn.

Vagtskifte forberedes og aftales
I dagrummet samles maskinchef Klaus Kofoed styrmand Helge Nørrevang og skibsassistent Lars Lundqvist til frokost efter afgangen fra Sejerø. Der snakkes om løst og fast og diverse omkring det forestående vagtskifte aftales. Afløserne kommer om bord i Havnsø. Om vagten skiftes der, eller når færgen igen når Sejerø, finder besætningsmedlemmerne selv ud af. Bare der er klare aftaler og skibsføreren er orienteret.
Overordnet er vagterne inddelt i to: formiddag og eftermiddag. Og som hovedregel kører tørnerne med en eftermiddagsvagt efterfulgt af formiddagsvagt dagen efter og derefter en fridag.
De fagpolitiske diskussioner om bord fylder ikke meget. Overenskomstretten for navigatørerne om bord ligger hos Søfartens Ledere,  mens alle andre er ansat på overenskomst mellem KL og FOA. Og for hver enkelt er der frihed for at organisere sig, som man har lyst til. Og det er der ingen heftige diskussioner omkring.
-Jeg har nu valgt at skifte fra Dansk Metal til FOA, bemærker skibsassistent Lars Lundqvist og tilføjer med glimt i øjet:
-I Dansk Metal har jeg jo lært mottoet: "Sammen er vi stærkere." Og det efterlever jeg. Når FOA har overenskomsten, så er det også der, jeg skal være organiseret.
Efter frokosten nås et af de mange sikkerhedstjek, der jævnligt skal foretages. Radioforbindelsen med de bærbare VHF'er tjekkes fra forskellige lokationer om bord. Lars Lundqvist når lige ruten igennem, inden han skal være klar til endnu en ankomst.

Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 4 2014
publiceret 29. august 2014



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

For anden gang må ITF hjælpe russisk besætning

Er det rederi komplet uden skam i livet? Spørgsmålet melder sig i ...

Ledig stilling: CO-Søfart søger faglig konsulent

De primære arbejdsområder er officersgruppens ansættelsesforhold ...
bottom banner1