Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

Portrætserie: Færgen 'Endelave'

Forandringer forude

Økonomien er trængt på færgeoverfarten til øen Endelave i Horsens Kommune. Forude venter forandringer. I første omgang besparelser og i næste runde muligvis ny og mindre færge samt reducering af mandskab. Usikkerheden sætter sit præg på stemningen om bord.

Tekst og foto: Hanne Hansen

Overfartsleder Anders Bech Frandsen.

Bussen mellem Horsens og Juelsminde runder havnepladsen i Snaptun, og skoleeleverne på vej hjem går mod færgen så hurtigt, som unge mennesker nu til dags kan stramme sig an til.
Med sidste elev om bord via rampen agter er der afgang på denne eftermiddagstur.
-Vi afventer altid lige bussen. Bus- og færgeplan er afpasset til hinanden, siger Anders Bech Frandsen, der står klar til at lukke porten agter efter sidste mand.
Anders Bech Frandsen er maskinchef om bord på dagens sejlads og samtidig overfartsleder. En tredjedel af hans arbejdstid er som sejlende, mens hovedparten af arbejdstiden er til administrativt arbejde.

Indbyggertallet på vej ned
Den 55 minutters overfart til øen Endelave ud for Horsens Fjord er i gang på minuttet efter sejlplanen. Personbiler og et lastvognstog med jord har indtaget vogndækket.
I alt bor der knap 170 på øen. Indbyggertallet er igen på vej nedad efter nogle år at have haft pil opad.
Tendensen med fraflytning af udkantsområderne har også ramt Endelave. Og tilflytning til øen bremses blandt andet af kreditinstitutternes stramme udlånspolitik. Indbyggernes gennemsnitsalder er ifølge statistikken nu over 50 år.
På øen er der kun en enkelt mælkeproducent tilbage.
I alt gør færgen cirka 1050 dobbeltture om året fra øen, hvor den ligger over om natten. I vinterhalvåret er passagertallet begrænset til 146, mens der om sommeren kan være 246 om bord. Fire mand udgør besætningen i vinterhalvåret, mens der om sommeren, med flere passagerer, er krav om i alt fem om bord.
I alt er 15 mand ansat på overfarten. Der er således fem navigatører, to maskinchefer, tre skibsassistenter, en kontormedarbejder, en dagmand på havnen samt overfartslederen.
Endelig er to sikkerhedsassistenter også tilknyttet. De tørnes kun til i højsæsonen, hvor der er krav om de fem mand om bord.
En aktiv beboerforening på øen er i fast dialog med kommunen om færgebetjeningen. Og med besparelser på bordet, er den dialog for tiden intens.
”Genopretning af Endelavefærgens økonomi” har Horsens Kommune døbt projektet, der er i modvind på øen. Et antal afgange i august er slettede, og overfartstiden øges med syv minutter for at spare brændstof. En reduktion af besætningen i sommermånederne er også besluttet sammen med passagerreduktion. Om bord er projektet anledning til spekulationer blandt de ansatte.

Ny færge og mindre besætning
Et af projekterne i ”genopretningsplanen” er udskiftning af færgen til en ny, mindre og mere driftsøkonomisk model. Det er endnu ikke besluttet, men kommunen regner.
Baggrunden er, at passagerkapaciteten på færgen ifølge analyserne er for stor, mens størrelsen i forhold til godsmængden og biler passer.
Med en ny og mindre færge hentes en stor del af besparelsen ved en kraftig reduktion af bemandingen – tæt på en halvering. Det snakkes der en del om, besætningsmedlemmerne imellem, og der granskes i tallene.
Overfartsleder Anders Bech Frandsen afholder sig fra at diskutere emnet, for ingen skal være i tvivl om, at hans loyalitet i situationen ligger hos arbejdsgiveren – kommunen. Sådan er det, for det ligger i jobbet.
Officererne tørner om vagterne med syv dages arbejde og syv dages fri og dermed lader det sig gøre at have bopæl på Ærø, Fyn eller i Vendsyssel.

Kundeminded skibsassistent
Skibsassistenterne kører en 4/4 ordning. Det passer skibsassistent Knud Knudsen fint. Han bor på Endelave og har nu i syv år haft jobbet om bord.
-Men jeg er altså ikke sådan rigtig sømand, bemærker han og forklarer, at han oprindeligt er landmand og siden er blevet skibsassistent via 10-ugers kurset på Martec i Frederikshavn.
De varierede opgaver om bord med skifte mellem servicering af passagererne i kiosken og fortøjning passer ham fint.
-Man skal være kundeminded og jeg kan godt lide at snakke med folk, smiler han. Lokalkendskabet er også en fordel, når der skal skrives fragtbreve for eksempel, tilføjer han og uddyber:
-Joh, det sker jo, at der bare står et fornavn på godset.
Færgen er bygget i 1996 på EOS i Esbjerg og indsat på ruten til Endelave i 1997. Skibsfører John Sæderup, der varetager dagens sejlads fra Snaptun til Endelave, tiltrådte på overfarten umiddelbart efter indsættelsen af den nye færge den gang.
-Det er en rigtig god færge, og den er helt up-to-date, bemærker han.
Vedligeholdelsesstandarden er i top, og umiddelbart er det svært at se, at den nærmer sig de tyve år.
Losning og lastning på Endelave går kvikt, og igen på minuttet afgår færgen mod Snaptun. Om bord er nu flere håndværkerbiler – på vej hjem til fyraften. På broen har styrmand Morten Mørk-Jensen taget over. Han tiltrådte sidste efterår – først og fremmest for at fastholde sine papirer efter et længere ophold i Mexico med familien.
Eftermiddagssolen tager imod i indsejlingen til Horsens Fjord, der er tæt på at være spejlblank.  Håndværkerne har gjort indhug i kioskens ristede pølser, og der gøres klar til endnu en ankomst til Snaptun. Alt klapper som efter en snor. Men usikkerheden om fremtiden rumsterer under overfladen.

Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 3 2014
publiceret 13. juni 2014



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1