Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.

Portrætserie: Turbåde på Silkeborgsøerne

-Hver dag er en oplevelse

 

Rederiet Hjejlen i Silkeborg blev stiftet i 1861. Hjejleselskabets første skib, hjuldamperen 'Hjejlen', blev indkøbt samme år og er fortsat i flåden, der i dag omfatter i alt 8 turbåde. CO-Søfart tog midt i juni på en rundtur med turbåden 'Tranen' med Per Cramer Steffensen, fhv. faggruppeformand  i FOA Søfart, ved roret.

Tekst og foto: Hanne Hansen

 

 

Per Cramer Steffensen har i ni år sejlet som skipper på 'Tranen' som bijob ved siden af fuldtidsjobbet på Askø-færgen.

   

Rutesejladserne på Silkeborgsøerne begynder først i maj og slutter med udgangen af september. Resten af året er der event-sejladser, bookede arrangementer og originale påhit. Fra maj til oktober tæller antallet af ansatte i alt 56.

-Smukkere arbejdsplads findes ikke, slår skipper Per Cramer Steffensen fast, mens han i styrehuset gør klar til afgang.

Denne rundtur for ’Tranen’ er fuldt booket ved afgang.

En lærer, der står med 24 elever og havde satset på en rundtur, må på rederiets bookingkontor for at finde alternative løsninger.

Præcis 13.30 tager billettør Frederik Søren Nedergaard fortøjningen. Et enkelt spring holder ’Tranen’ ved kajen i havnen midt i Silkeborg.

’Tranen’ er sammenlignet med rederiets klenodie ’Hjejlen’ en nybygning. Mens hjuldamperen har 156 år på bagen, er ’Tranen’ kun 86 år gammel, bygget i Tyskland i 1931. Skibets lange historie med to besøg på havets bund, kan Per Cramer Steffensen på fingrene efter ni år som afløserskipper.

-Skibets historie og miljøet er en stor del af fornøjelsen, fortæller han.

-Altid glade passagerer

Hidtil har jobbet på Silkeborgsøerne været et bijob – eller fritidsbeskæftigelse, som han selv kalder det. Fuldtidsjobbet har i 28 år været Askø-færgen i Lollands Færgefart. Som tjenestemand går han med udgangen af juni på pension fra Askø-færgen, og herefter fortsætter han som fast skipper på ’Tranen’.

En ældreklub fra Vejle og tre klasser fra Vejen Friskole levner ved afgang kun fire ledige pladser af de i alt 100 pladser om bord. De ledige pladser er dog booket fra turens første stop ved traktørstedet Ålekroen.

-Folk er altid glade. Det er meget anderledes end sejlads på ø-færger. Der kan folk tit brokke sig. Enten er der for få færger, forkerte færgetider, for lange ventetider, for høje priser osv, siger Per Cramer Steffensen og fortsætter:

-Her kommer folk, fordi de har lyst. De kommer for at få en oplevelse, og vi gør alt, hvad vi kan, for at de får en rigtig god oplevelse.

Med sin pensionering fra Askø-færgen forlader han også alle tillidshverv. Han er fratrådt som FOA-tillidsmand på overfarten, og i foråret fratrådte han som faggruppeformand i FOA Søfart efter tre år på posten.

Hjejleselskabet har overenskomst med 3F, og her er Per Cramer Steffensen nu også medlem.

-Hvis man vil have indflydelse, så er man medlem af den fagforening, der har overenskomsten, uddyber han.

Han er tilfreds med de mål, som han synes FOA Søfart har nået de senere år.

-Pensionsordningerne, som der jo har været meget kritik af, er der taget handling på, og der er sket store forbedringer. Så er der kostpenge-sagen, som er uafsluttet. Men hovedsagen er, at den er taget op, og at der nu er sat gang i den, siger han.

’Tranen’ tøffer roligt af sted og naturen leverer det ene flotte sceneri efter det andet. Vi smyger os tæt forbi private bådbroer, huse i millionær-kategorien og haver af vekslende karakter.

Per Cramer Steffensen svinger armen til hilsen. På en stejl skråning, med blomstrende rhododendron-buske i hobevis vinkes der tilbage.

Efter ni år på ruten kender han en del af beboerne – og følger bolighandlerne på søbredden. Gamle træ-sommerhuse er forsvundet ét for ét. I stedet er nybyggeri skudt op. Ikke alle millioninvesteringer har forskønnet området set med nostalgikeres øjne.

Traktørstederne ligger på stribe, som vi kommer frem på sejladsen gennem Brassø, Borresø og Julsø.

Ved Julsø Hotel venter flere passagerer på at komme med retur til Silkeborg efter et besøg på Himmelbjerget-rutens hovedattraktion. 

Stamgæst på årets 10. tur

Selv om denne juni-dag ikke giver mange mindelser om sommer med blæst og mørke skyer, er der højt humør.

Agter i salonen sidder 91-årige Kaj Hedegaard fra Silkeborg. Han er på sin 10. sejlads i år som passager. To ture om ugen skal det blive til – allerhelst tre.

Han kender søerne og turbådene ud og ind. Og fra sin stamplads deler han gerne ud af sin omfattende viden. For det er jo ganske interessant at vide, at Lars Larsen fra JYSK bor netop der. At fodboldspilleren Ebbe Sand ikke mere bor deroppe på toppen, da han er rykket sydpå – og hvad villaen så kostede, da den endeligt blev solgt.

Kaj Hedegaard ved det hele.

Sejladsen retur til Silkeborg byder på det samme landskab, men denne gang fra en anden vinkel, og dermed nye oplevelser.

-Det er stille og roligt her på vandet endnu. Men det varer ikke længe, så er udlejningskajakkerne en udfordring, fortæller Per Cramer Steffensen.

Vi nærmer os igen Silkeborg efter tre timers rundtur og ca. 16 sømil i alt.

Billettør Frederik Søren Nedergaard gør status på turens indtægter i styrehuset, der rundt regnet – når alt er talt med – er på ca. en kvadratmeter.

Oplevelsesvirksomhed i udvikling

  • Økonomien i selskabet er 100 pct. selvkørende. Ingen offentlige tilskud.

Det er direktør Thomas Klostergaard tilfreds med, men han ser udfordringer forude:

-Bådene bliver jo dyrere og dyrere at holde ved lige og holde i gang, bemærker han.

Selskabet er i fuld gang med at realisere en ny strategi.

Der investeres i at udvikle forretningen som oplevelsesvirksomhed. Der satses på events, der er mindre vejrafhængige som f.eks. gourmet-sejladser, koncert om bord, bryllupper osv. osv.

-Vi kan tilbyde et produkt, som ikke findes ret mange andre steder i hele verden, slår han fast.

Indtil videre tegner de nye tiltag på markedsføringsfronten til at give pote. Pinselørdag i år var der omsætningsrekord i Hjejleselskabets historie. 

Artiklen bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 3 2017
publiceret 7. juli 2017


 

Se artiklen i det trykte blad side 12-14.



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

OK-forhandlinger i gang igen efter feriepause

I dag onsdag fortsætter Metal Maritime OK-forhandlingerne for off ...

Skibsbesøg: DFDS fragtskibe i Gøteborg

Rejsesekretær Barno Jensen er mandag-onsdag i næste uge i Gøtebor ...
bottom banner1