Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk
Tu006

-Vores identitet som søfolk er styrket med FOA Søfarts indtræden i CO-Søfart, siger tillidsmand Per Floris, Tunøfærgen.

Portrætserie: Tunøoverfarten

FOA Søfart styrket i CO-Søfart

-Den maritime identitet er styrket og medlemmerne i FOA Søfart har fået større vægt ved at være med i CO-Søfart, påpeger tillidsmand på Tunøfærgen Per Floris.


Tekst og foto: Hanne Hansen

 

Retur til hovedartikel om Tunøoverfarten: Det at sejle færgen er det mindste

-FOA Søfarts indtræden i kartellet CO-Søfart er for mig som tillidsmand det bedste, der er sket, siger Per Floris, maskinmester og tillidsmand på Tunøfærgen.
-Nu er vi en del af et større hele inden for det maritime, og det betyder, at vores identitet som søfolk styrkes, tilføjer han.
Selv var han inden sin tiltræden på Tunøfærgen for tyve år siden medlem af Dansk Metal, men valgte at skifte til FOA, som det alene hed den gang.
For Per Floris var baggrunden for den beslutning den samme som for overfartsleder Bjarne Møllgård, da han meldte sig ind i FOA.
-Man skal organisere sig i det forbund, der har forhandlingsretten, lyder deres enstemmige argument.
Et argument, som også en anden navigatør om bord har valgt at gøre til sit og følge.

Tunoefaergen er bygget i 1993Splittelse gavner kun arbejdsgiveren
-Det giver som sådan ingen mening at stå uden for, siger Bjarne Møllgård og tilføjer:
-Splittelse kommer alene arbejdsgiveren til gode. Vi har gennem lang tid haft en del ævl og bævl på de interne linjer i FOA Søfart, og de eneste, der har noget ud af det er som sagt arbejdsgiverne.
Bjarne Møllgård varetog tilllidsmandshvervet på overfarten ind til han blev overfartsleder for ni år siden og Per Floris overtog opgaven.
Og med Bjarne Møllgårds ord har organiseringsspørgsmålet været årsag til megen frustration.
En frustration, som Per Floris deler - eller rettere har delt.
-Nu synes jeg, der er så mange pile, der peger fremad. Vi har i sektoren skabt rammen for, at vi kan få en hel klar identitet som FOA Søfart, bemærker han.
For ham har identitets- og dermed kulturspørgsmålet været årsag til mange spekulationer. Og det var da også Per Floris, der på et møde i sektoren i FOA foreslog navnet FOA Søfart for at skærpe profilen.
-Og som en del nu af kartellet i CO-Søfart har vi også fået ekstra tyngde. I en forhandlingssituation vejer 230 medlemmer af FOA ikke meget. Ud ad til står vi nu meget stærkere, og det bliver meget nemmere at tiltrække nye medlemmer. Det er jeg helt overbevist om, siger Per Floris.
Bjarne Møllgård tilføjer, at solidariteten det maritime personale imellem vejer tungt for ham.
-Jeg kunne fint være medlem af en anden organisation. Men hvor ville det så efterlade mine kolleger, som ikke lige står med den mulighed.
-Vi er maritime. Vi er i et erhverv med maritime rødder og traditioner. Og det udbygger og bekræfter vi nu ved at være en del af kartellet CO-Søfart - vel at mærke som en samlet gruppe og ikke spredt på mange forskellige foreninger, konkluderer Per Floris.

Artikler bragt i fagbladet CO-Søfart, nr. 1 2012
publiceret 19. februar 2012



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Nye overenskomster på hjemmesiden

Arbejdet med etableringen af den kommende Femern forbindelse er i ...

Rabat på billetter til historisk motorløb

Copenhagen Historic Grand Prix er et historisk og traditionelt mo ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX